– Det är en ägarstruktur vi verkligen tror på. Vi har riskkapital med som ägare och det innebär förstås att vi måste vara affärsmässiga. Vi har Air France-KLM och de kan flygbolag, säger han till TT.
Rekonstruktionsprocessen som SAS påbörjade i juli 2022 har sedan varit lång och krävande.
– När jag gick in i en chapter 11-process i mitt tidigare jobb så frågade jag en med erfarenhet av det hur det var. Han sa att det är 50 procent mer arbete än vanligt vd-jobb, vilket inte går ihop eftersom det inte finns så många timmar på dygnet – men dessvärre är det sant.
Att svenska staten – och Wallenbergsfären – försvunnit ur ägarbilden kommer enligt van der Werff inte gör att Sverige prioriteras bort:
– Du kan ta bort Sverige ur SAS, men du kan inte ta bort SAS från Sverige.
I intervjun med nyhetsbyrån säger van der Werff att SAS kommer finnas kvar i Sverige så länge det är lönsamt. Han kritiserar samtidigt flygskatten och uppmanar svenskarna att ”tänka om när det gäller politiken kring flyg”.
De äger SAS nu
Castlelake: 32,0% av aktierna och 55,1% av de konvertibla skuldebreven
En global förvaltare av alternativa investeringar som fokuserar på investeringar i flygindustrin.
Danska staten: 25,8% av aktierna och 29,9% av de konvertibla skuldebreven
Danska staten ägde sedan tidigare 21,8 procent av SAS, en exakt lika stor andel som svenska staten.
Air France-KLM: 19,9% av aktierna och 5,0% av de konvertibla skuldebreven
Skapades 2004 när franska Air France slog sig samman med nederländska KLM. Är börsnoterat och har franska staten som största ägare.
Lind Invest: 8,6% av aktierna och 10,0% av de konvertibla skuldebreven
Ett investmentbolag grundat av dansken Henrik Lind som grundade råvaruhandlaren Danske Commodities som såldes för 400 miljoner euro till norska Equinor för fem år sedan.