Den rapporterade halvårsperioden som slutar den 31 mars är traditionellt sätt den sämre för bolaget. Men denna gång ökade antalet passagerare med 3 miljoner till 36,8 i kölvattnet av Air Berlins konkurs. Förlusten sjönk till 54 miljoner pund. Förra året var den summan 192 miljoner pund.
– Det är ett toppresultat. Vi har gjort en kostnadsbesparing på 220 miljoner pund. Resultatet kommer av ett långsiktigt arbete med främst två saker. Vi har en låg kostnadsmassa och vi har stark position på stora flygplatser.
Berätta mer om Easyjet?
– Bolaget har funnits i 22 år. Vi är Europas nästa största flygbolag efter Ryan Air. Vi är större än Lufthansa och British Airways och alla andra inom Europa, även om vi inte är så kända i Sverige. Vi har över 300 flygplan och förra året flög över 90 miljoner resenärer med oss.
Kommer ni att köpa Norwegian?
– Nej vi har inga sådana planer. (Skratt.) Vi håller på att inkorporera de delar av Air Berlin som vi förvärvade förra året. Vi tittar på delar av Alitalia och se om vi kan införliva dem. Utan att gå in på detaljer är det främst deras verksamhet inom Europa som intresserar oss. Men om det inte fungerar ekonomiskt eller logistiskt så blir det inget.
Vad kommer att hända mer i år?
– Trenden är att det blir fortsatt konsolidering i Europa. Vi är det näst största bolaget, ändå har vi bara 10 procent av marknaden. De som går dåligt går under, titta på Air Berlin, det brittiska bolaget Monarch och Alitalia. Just nu är det goda tider, men i sämre är vi redo att göra förvärv med en stark balansräkning. Det kan bli möjligheter för oss längre fram.
SAS installerar super wifi, när kommer ert wifi?
– Vi har ganska korta flygningar så behovet är inte jättestort, men vi tittar på olika lösningar. Inget är klart. Vi har en ung flotta på 7,5 år. Vi har precis köpt 30 nya Airbus 321 Neo. De har bra kapacitet som fungerar bra på flygplatser där vi inte får fler avgångstider.
Johan Lundgren är nöjd med att allt fler affärsresenärer hittar bolaget, bland annat tack vare att man etablerat sig väl på Tegel i Berlin. Easyjet har fortsatt fokus på leisure. Ett nytt lojalitetsprogram ska lanseras som omfattar fler kunder och en djupdykning i bolagets data står på agendan.
– Detta är den den bästa prestationen under vinterhalvåret i bolagets historia, säger vd Johan Lundgren i halvårsrapporten. Men det finns fler framgångar att berätta om.
– Vi blev precis valda till det bolag som ger mest värde för pengar av Skyscanner. Våra mätningar visar att vi nu är det starkaste flygvarumärket i Storbritannien före BA, avslutar Johan Lundgren som är bosatt i London sedan 2008. Han var tidigare vice vd på TUI och före han flyttade till London var han vd för dåvarande Fritidsresor i Sverige.
2 kommentarer