Annons:

Premium

Easyjet hyllar nyinstallerad mjukvara som ska minska utsläpp

Easyjet har just avslutat en enorm modernisering av sin flygplansflotta – vilken bland annat inkluderar installationen av ny mjukvara skapad för att minska utsläpp och bränslekostnader. Av: Linda Iliste

”Det är en permanent minskning av koldioxid”

Investeringen gör det möjligt för det brittiska lågprisbolaget att varaktigt sänka sina bränslekostnader med 1 procent. Det motsvarar 88 600 ton koldioxid per år, vilket i sin tur påstås motsvara utsläppen en bil skulle göra om den körde runt jorden 16 100 gånger.

Efter moderniseringen är nu Easyjets samtliga flygplan utrustade med Airbus Descent Profile Optimisation (DPO) samt mjukvaran Continuous Descent Approach (CDA).

DPO är utvecklat för att uppdatera flygnavigerings- och styrningssystem (flight management systems, FMS) så att mindre bränsle förbrukas och därmed koldioxidutsläppen. Programmet gör det möjligt för flygplan att effektivisera landningsproceduren genom att stanna längre i den etapp som på engelska heter ”cruise phase”, och därmed avlägsna det som kallas ”level off stage” vid slutet av landningen. 

CDA fungerar i sin tur ihop med DPO för att minska buller. 

 David Morgan, Easyjets Chief Operating Officer Captain

I en intervju med brittiska Travel Weekly säger David Morgan, Easyjets Chief Operating Officer Captain, att det här bara är en av många delar som ingår i Easyjets planer för att nå nettonoll år 2050. 

– Det är en permanent minskning av koldioxid. [Men] även om teknologi som DPO och CDA är den bästa lösningen för mer effektiva landningsprocedurer här och nu behöver myndigheter och beslutsfattare göra mer för att försäkra att våra luftrum är moderniserade, inklusive implementeringen av [initiativet] Single European Sky, så att den här senaste tekniken kan användas med sin fulla potential. 

Källa: Travel Weekly, Airbus, Easyjet