Är du förvånad över konkursen?
– Nej. Det blev ingen direkt överraskning. Nextjet har varit en katt med 18 liv. Det har varit mycket spekulationer i branschen och när de fick sitt tillstånd indraget i höstas trodde många att det var kört.
Vad hände då?
– Jag vet inte säkert, men det var finansiellt, men det kom ett aktieägartillskott och tillståndet kom tillbaka.
Vad är din syn på politikerna?
– Jag reagerar på att finansminister Magdalena Andersson och infrastrukturminister Tomas Eneroths uttalande om att detta inte alls har med flygskatten att göra. Det är stötande. Vi på inrikesflyget dubbelbeskattas, en resa till Umeå – Grand Canaria är skatt en gång. En resa till Visby på 25 minuter och tillbaka är skatt två gånger. Hållbarhetsarbetet är oerhört viktigt i vår bransch, men flygskatten bidrar inte ett dyft till att göra vår bransch mer hållbar. Snarare ökar det flygbolagens kostnader på ett sätt som riskerar att försena nödvändiga investeringar i ny miljövänlig teknik och riskerar att driva en hel bransch ut ur landet precis så som har skett med sjöfarten, då skatten måste kompenseras på kostnadssidan.
Utveckla mer.
– Inrikesflyget har inte växt i volym på 30 år. Även snittpriserna har länge legat still runt en dryg tusenlapp. De har inte ökat alls lika mycket som övriga priser i samhället. Skatten är 60 kronor plus 60 kronor, det måste bolagen betala för kunderna vill knappast betala mer. Hade det gått att höja priset hade man gjort detta för länge sen. För Nextjet har flygskatten inneburit ca. 3-4 miljoner i extra kostnader varje månad. Det har troligen fått det hela att tippa över. Det var inte bara flygskatten som orsakade konkursen men den har definitivt bidragit. Varför säger inte regeringen som det är. Vi har ju länge hört att S och MP ville ha en flygskatt för att minska flygandet. Nu har man lyckats. Inrikesflyget är för stora delar av landet en självklar del av infrastrukturen och kollektivtrafiken. I en mängd kommuner går det inte längre att driva företag eller att idrotta i de högre serierna på samma sätt som i Stockholm.
Vad kan ni gör för flygtrafiken till och från Norrland?
– Ingenting. Om upphandlingen var till Stockholm så skulle vi kunna vara med. Men nu är den till Arlanda. Det går inte för oss. SAS och Norwegian har troligen för stora maskiner och inget större intresse av de mindre Norrlands linjerna. Nextjet flög med mindre flyg som har 34-50 stolar. Jag tror att man måste välja, skall man bara upphandla Arlanda trafik så blir det troligen små aktörer och fortsatt osäkerhet kring pålitlighet och kvalitet. Skall vi vara intresserade av några eller flera av dessa linjer så måste Bromma vara ett alternativ i upphandlingen.
Varför måste de flyga till Arlanda?
– Man vill resa vidare ut i världen. Men de små flygbolagen har inga nätverksavtal så man måste köpa en ny biljett från Arlanda till ett högre pris, så det kanske är bättre att nöja sig med Brommas utbud och få prisvärda biljetter vidare inrikes.
Vad händer mer i samband med Nextjets konkurs?
– Vi har tittat på Karlstad, men bestämt oss för att avstå. Det finns andra snabba kommunikationer från Karlstad till Stockholm och många skall flyga vidare utrikes. Vi ska flyga Jönköping Bromma och Sundsvall Göteborg, de linjerna passar mycket bra med vår verksamhet idag..
4 kommentarer