Annons:

Premium

Den största revolutionen inom flygdistribution på 30 år

Efter GDS kommer nu revolutionen NDC (New Distrubution Capability) äntligen till SAS. - Detta är den största förändringen inom flygdistribution på 30 år, säger Fredrik Hermelin, vd på SBTA. Men SAS börjar försiktigt. Rent konkret innebär detta att från den 22 april kommer den billigaste biljettypen Go Light inte längre finnas tillgänglig via EDIFACT teknologi, endast via NDC. - Detta gäller endast short haul-resor till en början, förklarar Paul Verhagen, Chief Commercial Officer på SAS för Travel News. Han uttalar sig också om Eurobonus framtid.

”Vi vill fortsätta att arbeta med resebyråer och agenter precis som idag”

NDC är en ny teknologistandard utvecklad av IATA som moderniserar distributionen av flygtjänster. I användningen av denna teknologi får flygbolaget större kontroll över det erbjudande som går ut till resebyråer. Den nya teknologin ger bättre förutsättningar för utveckling och försäljning av nya typer av produkter och tilläggstjänster. Exempelvis  loungetillträde, måltider, wifi ombord och uppgradering till business class. Men även mer strömlinjeformade paket som inkluderar flygresa, hotell och hyrbil, allt i en bokning.

Enligt Paul Verhagen är målet inte att runda GDS:er som Amadeus, Sabre och Travelport. Dessa kommer även i framtiden att kunna erbjuda SAS produkter genom att använda NDC teknologi.
Men alla resebyråer är inte med på NDC-tåget än.


– De flesta affärsresebyråer arbetar intensivt på att utveckla sina bokningssystem för att kunna återförsälja biljetter från NDC och samtidigt ge service kring ombokning, avbokning, data, statistik och effektiv service. Några resebyråer är färdiga och redo för flera av flygbolagen och andra ligger efter, förklarar Fredrik Hermelin, vd på SBTA.

I

och med den stegvisa övergången till NDC teknologi kommer de billigaste flygbiljetterna i Go Light att försvinna från GDS EDIFACT teknologi, något som oroar en del affärsresebyråer som inte har uppdaterat sina system för att stöda NDC. De olika flygbolagen har kommit olika långt i sin övergång till NDC, American Airlines i USA och Finnair i Finland har kommit längst, de europeiska flygbolagen, däribland SAS, ligger ett par steg efter de ledande bolagen.
– Vi är lite efter dem. Vi gör detta av tekniska orsaker. Vi kommer att kunna distribuera bättre bilder och filmer i vår kommunikation med kunderna. Det kan vi inte i det gamla systemet. Och förstås av kommersiella skäl. Vi vill sälja mer produkter. Och kunna visa detta på ett bättre sätt i olika bokningskanaler, framförallt i självbokningsverktygen.
Men målet är inte enligt Paul Verhagen att driva mer affärer i SAS egna kanaler på bekostnad av partners.
– Vi vill fortsätta att arbeta med resebyråer och agenter precis som idag.

Okej, vad säger han då till SAS 7,5 miljoner medlemmar i Eurobonus.
– Det är samma budskap som på Grand Travel Award med mig och Anko van der Werff för några veckor sedan. Alla kommer att behålla sina poäng precis som idag. Det är samma system med earn and burn och samma väg till ett guldkort som tidigare. Inget av detta kommer att förändras när vi lämnar Star Alliance och går in i Skyteam.

Fakta NDC