Delta, som nyligenlämnat konkursskyddet Chapter 11, satsar på internationell expansion. Sedan i somras har sex nya interkontlinjer till Europa, Mellanöstern och Asien öppnats.
– Från vår hub i sydöstra USA har vi ett oslagbart linjenät till alla delar av USA, Mexico och Sydamerika, som kan attrahera svenska resenärer, säger Andy Renner, direktör för internationell planering på Delta Air Lines.
Flygbolaget räknar med att 60 procent av försäljningen kommer att vara Sverigebaserad och 40 procent USA-baserad.
Delta och American Airlines lade ner sina Sverigelinjer till New York efter 11 september 2001. Enligt Andy Renner är den svenska satsningen långsiktig.
– 2001 föll efterfrågan på 30 procent och vi kunde inte upprätthålla linjen. I dag är vi ett starkare bolag med en kraftfullt positiv resultatutveckling.
Sedan 2004 har antalet svenska direktlinjer till USA ökat från en enda till sex, inklusive Deltalinjen som startar i juni nästa år. De övriga är SAS Stockholm- New York, Continental Stockholm- New York, Malasia Airlines Stockholm – New York, US Airways Stockholm – Philadelphia ( sommartid) och Finnair Stockholm – Boston (sommartid).