Annons:

Premium

Därför slipper norrbaggarna köa på flygplatsen

I Sverige sade Avarn upp säkerhetskontrollanter under pandemin med stora köproblem som följd. I Norge permitterade Avarn personalen och köerna är borta. Av: Leif Holmkvist.

”Vi hade 12 – 13 minuters kö på Gardermoen när det var som värst i pingsten och trafiken låg på 90 procent av nivån före pandemin”

Avarn är stora på bevakning och säkerhet i Sverige, Norge och Finland. De sköter säkerhetskontrollerna på Swedavias motsvarighet Avinors norska flygplatser. Medan Arlandas resenärer alltför ofta tvingas köa i timmar finns knappt några köer hos konkurrenten Gardermoen i Oslo.

– Nej, vi hade 12 – 13 minuters kö på Gardermoen när det var som värst i pingsten och trafiken låg på 90 procent av nivån före pandemin, säger Avinors kommunikationschef Joachim Westher Andersen.

– Det beror på att Avarn som huvudregel permitterade sina anställda under pandemin och snabbt kunde få dem tillbaka igen. Det visade sig vara en stor fördel. Nu har de dessutom ökat på bemanningen som en förberedelse inför sommartrafiken. Vi räknar med att den högsta kötiden kan bli 10 – 15 minuter.

Skälen till olikheterna mellan Sverige och Norge är flera, förklarar Avarns operative Sverigechef Mikael Högberg:

– I Norge kunde man permittera utan kostnad för företaget eller den anställde, eftersom staten tog hela kostnaden. Vi permitterade också i början av pandemin, men det kostade också för företaget. I längden blev det ohållbart att hålla personal som inte kan leverera till kund. Ovissheten i pandemins olika faser gjorde det svårt att planera.

Det är också lättare att rekrytera personal i Norge, påpekar Mikael Högberg:

– Vi började att rekrytera före årsskiftet, men det är svårt för många branscher att få tag i personal. I Norge ser arbetsmarknaden annorlunda ut, de har inte samma utmaningar att anställa. Vi har också olika rutiner för hur personal ska säkerhetsgodkännas och vi har länge påpekat att de svenska handläggningstid är för långa.

Gardermoen gick i vintras om Kastrup i kampen om att vara Nordens största flygplats mätt i antal passagerare. Båda är större än Arlanda, men har färre problem med köer och ekonomi.

Avinor är liksom Swedavia statligt helägt, men finansierar sig med obligationer på börserna i Oslo och Luxemburg. Bolaget driver 44 flygplatser som har cirka 50 miljoner årliga resenärer.