”Vi känner en stark medvind just nu”
Danmarks storflygplats i Kastrup är inne i en stark trend sedan pandemin tog slut och har förstärkt sin position som Nordens största flygplats. Inte minst har Arlanda tappat mark till Köpenhamn, som efter ett starkt fjolår har ökat antalet passagerare med 11 procent under perioden januari till april i år jämfört med samma period i fjol. Fortfarande är antalet passagerare 7 procent lägre än 2019, innan pandemin slog till och förändrade flygresandet, men vd:n Christian Poulsen säger till Di att den siffran kommer att överträffas nästa år.
– Vi känner en stark medvind just nu men väntar fortfarande på att resandet till och från Kina ska ta fart igen efter pandemin. Den viktigaste förklaringen bakom den starka tillväxten är att Köpenhamn har förstärkt sin ställning som transferflygplats, alltså ett nav för passagerare som byter flygplan. Transfertrafiken ökade med hela 18 procent i april.
Av passagerarna kommer 41 procent från Danmark och 13 procent från Sverige. Största flygbolag är SAS med 32 procent av trafiken, Norwegian med 15 procent och Ryanair med 8 procent.Om Kastrup har medvind har Sveriges storflygplats det tuffare. Antalet långdistanslinjer blir färre och när SAS nu styr om transfertrafiken mot Köpenhamn är Arlanda förloraren. Som Di tidigare har skrivit ökade antalet passagerare på Arlanda klart mindre än på Köpenhamns flygplats ifjol.
Med en tillväxt på 4 procent under årets första fyra månader fortsätter tappet av marknadsandelar. Jämfört med före pandemin hade Arlanda 15 procent färre passagerare.
Christian Poulsen vill inte peka ut Arlanda som en allvarlig konkurrent till Köpenhamns flygplats utan nämner i stället Zürich, Wien och Hamburg. Samtidigt medger han att det finns en konkurrenssituation.