Drömmer du om ett eget privatjet? Det gjorde många företagsledare och miljardärer i Sverige fram tills att SCA-flygresor i bolagets två privatjet blev redovisades i Svenska Dagbladet. Skogs- och tampongbolagets två maskiner hade bland annat transporterat bolagets fruar ensamma i kabinen till London och SCA-direktörerna på ett gäng jaktresor. Det var 2014 och efter avslöjandet började man se helt vanliga svenska börsdirektörer av typen Volvos gamla vd Leif Johansson trängas på BRA:s maskiner mellan Göteborg och Stockholm.
Idén att svenska börsbolag köper in och äger delar i privatjets anses också numera förlegad.
Detta har skapat en växande marknad för bolaget VistaJet. VistaJet har operativ hemvist på Malta men kontor i Europa, USA, Mellanöstern och Asien och har för närvarande 72 privatjets i sin ägo. Bolaget startade 2004 med två plan i Europa. Idag har bolaget vuxit till en global rörelse som flyger till 187 länder. Bolaget är en så kallad enhörning, alltså värderat till över en miljard dollar. En annan känd enhörning är Spotify.
De runt 400 kunderna köper ett antal flygtimmar av VistaJet.
Exakt vad en timme kostar vill Mats Leander, Europachef på VistaJet inte berätta.
– Det beror helt på var man åker, när och hur ofta.
Det finns många fördelar med att åka privatjet. Den viktigaste är förstås att du köper en kabin och slipper trängas med andra än ditt eget gäng. Huruvida du är ensam eller har med din familj eller ledningsgrupp struntar VistaJet i. Vid kommersiell passagerarflygning måste passagerarlistor upprättas. Dessa ska sparas av operatören i händelse av behov av eftersök vid haveri etc i tre månader. Om dessa listor sparas efter det är alltså upp till VistaJet.
Den andra stora fördelen är att en privatjet ofta landar på en liten flygplats. Då har man, som på Bromma, ofta en egen ankomsthall. Detta gör att boarding, bagagehantering och passkontroll går på några minuter. Något som kan ta flera timmar på megaflygplatser som Arlanda och Heathrow.
En tredje fördel är att VisatJets Global 6000 får lov att flyga på upp till 55 000 fot. Vanliga flygplan över Atlanten ligger på 35-39 000 fot. Där blir det ofta köer och då är det slöaste planet som bestämmer hastigheten. VistaJets maskiner kör helt enkelt förbi kön högre upp i himlen. Ska du från Stockholm till Los Angeles kan du spara timmar. Tyvärr blir klimatet lidande. Ju högre du flyger, desto sämre för miljön.
Nu vill VistaJet på allvar etablera sig i Norden och man har enligt egen uppgift en tillväxt i Sverige på 68 procent. Men från små tal får vi förmoda. Mats Leander beräknar antalet privatjet i Sverige till mellan 25-50.
VistaJets mål är att köpa in ytterligare 29 flygplan. Ett plan kostar ungefär 500 miljoner, att jämföra med ett “vanligt” flygplan som kostar runt en miljard.
– Det går mellan 5-6 kunder per flygplan. En kund flyger i genomsnitt 125 timmar per år. Det är en sorts delningsekonomi.
Bokar gör du precis som med Uber via en app. Som kund är du garanterad ett flygplan när helst du vill. Var helst du vill. Återstår alltså bara att hitta någon som vill betala räkningen…