Med Danmarks nya mittenregering blir det dyrare att flyga. De tre partierna vill införa en flygavgift på 100 danska kronor som ska bidra till branschens gröna omställning.
Men branschorganisationen Dansk Luftfart är kritisk, för enligt regeringsavtalet ska flygskatten också bidra till den ”äldrecheck” som delas ut för att kompensera för energiprisökningar.
Niels Hemmingsen, flygplatschef i Aalborg, håller med om behovet av att dansk luftfart skall bidra till den gröna omställingen, men den nya avgiften kommer på en dålig tidpunkt, säger han:
– Jag tycker man ska komma ihåg att luftfarten redan har varit igenom en turbulent period med covid.
Och branchföreningen Dansk Luftfart såg hellre att hela avgiften skulle gå till den gröna omställningen.
– Vi är överraskade. Pengarna borde användas till att finansiera sektorn och den gröna omställning vi ska gå igenom. Avgiften påverkar också vår konkurrenskraft internationellt, säger Per Henriksen, kanslichef på Dansk Luftfart till Berlingske.
Av regeringsavtalet framgår inte om avgiften ska vara densamma för inrikes- och utrikestrafik eller om resans längd kommer att påverka storleken på avgiften.
Det framgår inte heller hur mycket som ska gå till flyget och till ”äldrechecken”.