”Man kan inte undervärdera SAS betydelse för flygplatsen. Eller flygplatsens betydelse för Köpenhamn”
I Danmark tolkar man definitivt gårdagens besked från svenska näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson som ett besked att svenska staten på sikt drar sig ur SAS, på samma sätt som Norge gjorde 2018.
Danmark skulle bli ”sista passagerare in kabinen”.
Det danska beslutet ska fattas när bolaget har en en av sina största kriser någonsin, med en befintligt miljardskuld och med en sparplan där tillskott från de två ägarstaterna är ett väsentligt inslag.
– SAS är en mycket viktig del av Köpenhamns flygplats, för de är med och säkrar arbetsplatser, men ännu viktigare gör det Köpenhamn till centrum för flygresor i hela Skandinavien, säger Köpenhamns överborgsmäster Sophie Hæstorp Andersen (S) till Berlingske.
Hon hoppas på och vädjar om ett besked om att danska staten också bidrar med nya pengar till SAS.
– Man kan inte undervärdera SAS betydelse för flygplatsen. Eller flygplatsens betydelse för Köpenhamn. Därför hoppas jag att man vill ta tillvara alla möjligheter för att säkra att vi också i framtiden har ett skandinavisk flygbolag, säger hon.
Finansminister Nicolai Wammen (S) vill inte säga hur Danmark kommer att reagera på det svenska beslutet, men säger att man nu ska ta ställning till hur den danska staten ska bidra till SAS framtidsplan.
– Jag förväntar mig att vi har ett beslut i vatalskretsen i mitten av juni. Av hänsyn till SAS status som börsnoterat bolag och statens ekonomisma intressen har jag inga ytterligare kommentarer, säger han i ett pressmeddelande.
Det borgerliga oppositionspartiet Venstre har sagt att man tycker att danska staten bör skjuta till pengar till SAS. Det lilla borgerliga Liberal Alliance tycker tvärtom att SAS bör helprivatiseras. Övriga partier har inte offentligt tagit ställning.
SAS-aktien sjönk 13,9 procent under gårdagen på danska börsen. I Sverige kostar en SAS-aktie i skrivande stund 0:64.
– De utmaningar som SAS står inför förstärktes av coronapandemin men skapades inte av den. SAS har en struktur som inte är konkurrenskraftig och det beror inte på corona, säger Ole Kirchert Christensen, redaktör för danska flygsajten Check-In.dk.
Samtidigt som SAS ska spara förhandlar de med piloterna om ett nytt avtal efter det som löpte ut 1 april. SAS vill anställa nya piloter till lägre lön, pilotfacket vill att de 550 piloter som fick gå under pandemin ska återanställas. SAS-chefen Anko van der Werff har sagt att inga privata investerare kommer att gå in i bolaget förrän den tvisten är löst.
– De har en pistol mot pannan i de här förhandlingarna, för det är svårt att se att ett nytt avtal behåller de gamla villkoren, säger professorn och arbetsmarknadsforskaren vid Aalborg Universitet, Henning Jørgensen.
– Men det finns också en nedre gräns. Vi hade den diskussionen då Ryanair etablerade sig. För ska internationell konkurrens legitimera att det blir tryck nedåt på danska löner och arbetsvillkor? funderar han.
Fast Ole Kirchert Christensen, på Check-In.dk tror att det går att hitta privata investerare:
– Det är inte uteslutet att SAS överlever utan statligt stöd om också danska staten inte vill bidra. Om båda staterna går med på skuldomvandling, med avtal på plats med leasingssällskap och medarbetare, tror jag det är ganska sannolikt att privata investerare kan gå in. Men det kräver att detta är på plats först.
SAS står i dag för knappt 30 procent av trafiken på Köpenhamns flygplats, och det är tack vare rollen som knytpunkt inom SAS.
– Vi kan inte ta för givet att andra flygbolag tar Köpenhamn som transitplats för de stora internationella rutterna, om vi inte har SAS. Vi har intresse i ett starkt flygbolag för det är inte garanterat att vi har en stor och stark flygplats som betjänar affärsresenärer från hela världen och besökare till stora evenemang och kongresser, säger Köpenhamns överborgsmäster Sophie Hæstorp Andersen (S) till Berlingske.
Text: Janne Sundling