Det är fortfarande flera år tills att det officiella flygbolaget för OS 2012 i London utses men British Airways verkar redan vara tveksamma. Traditionellt brukar det största lokala flygbolaget få äran vilket torde betyda att British Airways kommer att bli tillfrågade. British Airways är dock inte övertygade om att de måste vara sponsor för att tjäna på OS.
Marknadsföringsexperter beräknar att det kostar mellan 50 och 100 miljoner pund att vara det officiella flygbolaget. Efter att Qantas tackat nej inför OS i Sydney år 2000 tillfrågades Ansett. Ansett var då främst ett inrikesflygbolag vilket gjorde att Qantas ändå tjänade på OS. För Ansett blev det dock en kostsam historia och bolaget lade senare ned sin flygverksamhet helt.
British Airways vd Willie Walsh, känd för sina nedskärningar, har tidigare avslutat flygbolagets sponsring av golfturnerningen Ryder Cup och det verkar inte alls omöjligt att British Airways tackar nej även till OS.
– Våra plan kommer att vara full under hela spelen ändå, säger en högt uppsatt källa enligt Times online.