Annons:

BRA:s kaxiga utspel: vi är bättre än en miljöbil

Många flyger klimatsmartare med inrikesflyg än de kör miljöbil - utan att veta om det, skriver flygbolaget i ett pressmeddelande och fortsätter: Utsläpp för resa mellan Bromma och Ängelholm med BRAs flyg: 45,9 kg koldioxid (CO2) per person och med miljöbil: 51,3 kg CO2 för en person.

Sammanställningen visar att en flygresa med BRA mellan två orter i Sverige genererar ofta samma eller mindre CO2-utsläpp än att köra miljöbil mellan orterna, om föraren i bilen är ensam och om miljöbilens utsläpp ligger i nivå med gränsvärdet för CO2-utsläpp för miljöbilar.

Med biobränsle och något högre beläggning på flygen är det möjligt att göra flygresandet redan nu med ett lägre utsläpp än gränsvärdet för supermiljöbilar.

Utsläppsexempel för en person som reser mellan Bromma och Ängelholm:

  • Med en av Sveriges vanligaste bilar (Volvo V70): 64,8 kg CO2 (ca 120 g CO2/km)
  • Med miljöbil: 51,3 kg CO2 (gränsvärde för utsläpp 95 g CO2/km)
  • Med BRAs ATR, utan biobränsle, 76% beläggning: 45,9 kg CO2 (102 g CO2/km/passagerare)
  • Med supermiljöbil: 27,0 kg CO2 (gränsvärde för utsläpp 50 g CO2/km)
  • MÖJLIGT med biobränsle:BRAs ATR, 50 % biobränsle, 90% beläggning: 20,7 g CO2 (46 g CO2/km/passagerare)

BRAs siffror bygger på bolagets faktiska förbrukning och beläggning 2017. Resvägen med bil är oftast något längre än flygets, som alltid är fågelvägen. Det 45 flygmil och 54 vägmil och tar cirka 5 timmar och 46 minuter med bil och 1 timma och 15 minuter med flyg.

Precis som för miljöbilar eller tåg så ökar nyttoeffekten även för flyg ju fler som åker med. Det vill säga att ju fler som sitter ombord, desto mindre blir utsläppen per person.

– Det finns idag utsläppsdefinitioner för vanliga bilar, miljöbilar och supermiljöbilar men inte för flyg, säger Anna Soltorp som är Hålbarhetschef för flygbolaget BRA.

– Om motsvarande definition funnits för flyg ser det ut som om våra propellerdrivna ATR-flygplan med lätthet skulle kunna kvala in i miljöflygklassen, säger Anna.

BRAs propellerflygplan skapar inte heller några så kallade höghöjdseffekter. Det innebär att på 19 av inrikesflygbolaget BRAs 23 inrikeslinjer så genereras inga höghöjdsutsläpp.

Flygningarna görs på cirka 6000 meter. Höghöjdseffekter bildas på över 8000 meters höjd  enlig de som forskar i ämnet. Över 8000 meter flyger BRA endast några få minuter per flygning, på de linjer höghöjdsflygningar görs.

Inrikesflygbolaget BRA, som länge arbetat för ett klimatsmartare inrikesflyg och erbjuder alla resenärer att välja 100 procent biobränsle till flygresan, har sammanställt 2017-års bränsleförbrukning och utsläpp för sina flyglinjer. För detta blev bolaget i förra veckan nominerade till Wilhelmina Skogh-priset.

Kommentarer är stängda.