Anledningen var att ingen från varken BRA eller flygbranschen givits utrymme i magasinet att nyansera de ensidiga exemplifieringarna om att utesluta eller minska flygresandet, utan att ta hänsyn till de faktiska utsläppen.
BRA hade gärna sett att tidskriften även gett utrymme till flyg- transportbransch eller fler nyanserade sakkunniga att beskriva det arbete med klimatutmaningen som pågår, för att minska det enprocentiga CO2-utsläpp som inrikesflyget står för, genom bland annat:
- Elflygplansutveckling
- Hybridmotorutveckling
- Inhemsk biobränsleproduktion
- Möjlighet att välja fossilfritt biobränsle vid bokning
- Klimatkompenserat flygresande
- Låghöjdsflygningar utan höghöjdseffekter
- Flygets färdplan att bli fossilfritt till år 2030
- Flygbranschens medverkan i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige
BRA har länge arbetet med att försöka nyansera debatten i den här polariserande frågan, därför är det viktigt för BRA med balanserad information till bolagets resenärer.
I och med att BRA beslutade att plocka bort annonsplaceringen natten mellan torsdag och fredag, avbröts annonseringen efter fyra dagar istället för de planerade sju.
BRA meddelade att bolaget helt enkelt inte är beredda att bära ut ensidiga antiflygbudskap till sina resenärer, ombord på sina flygplan.
BRA har normalt en rutin om att alltid korrekturläsa de annonser som ska införas ombord på flygen.
BRA kommer nu att se över varför den inte efterlevdes denna gång, så att en dialog hade kunnat tas med annonsören i förväg.
2 kommentarer