Annons:

BRA:s försvarstal efter censurskandalen

Om inrikesflygbolaget BRAs beslut att i förtid stoppa medlemsmagasinet Chefs annonsplacering ombord på bolagets flygningar till Gotland. - Vi vill inte bära ut bära ut ensidiga antiflygbudskap.

Anledningen var att ingen från varken BRA eller flygbranschen givits utrymme i magasinet att nyansera de ensidiga exemplifieringarna om att utesluta eller minska flygresandet, utan att ta hänsyn till de faktiska utsläppen.

BRA hade gärna sett att tidskriften även gett utrymme till flyg- transportbransch eller fler nyanserade sakkunniga att beskriva det arbete med klimatutmaningen som pågår, för att minska det enprocentiga CO2-utsläpp som inrikesflyget står för, genom bland annat:

  • Elflygplansutveckling
  • Hybridmotorutveckling
  • Inhemsk biobränsleproduktion
  • Möjlighet att välja fossilfritt biobränsle vid bokning
  • Klimatkompenserat flygresande
  • Låghöjdsflygningar utan höghöjdseffekter
  • Flygets färdplan att bli fossilfritt till år 2030
  • Flygbranschens medverkan i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige

BRA har länge arbetet med att försöka nyansera debatten i den här polariserande frågan, därför är det viktigt för BRA med balanserad information till bolagets resenärer.

I och med att BRA beslutade att plocka bort annonsplaceringen natten mellan torsdag och fredag, avbröts annonseringen efter fyra dagar istället för de planerade sju.

BRA meddelade att bolaget helt enkelt inte är beredda att bära ut ensidiga antiflygbudskap till sina resenärer, ombord på sina flygplan.

BRA har normalt en rutin om att alltid korrekturläsa de annonser som ska införas ombord på flygen.

BRA kommer nu att se över varför den inte efterlevdes denna gång, så att en dialog hade kunnat tas med annonsören i förväg.

2 kommentarer

  1. Per Skåning: Heja BRA! Helt rätt med att debatten måste nyanseras. Uselt av medlemsmagasinet Chef att de inte lät BRA eller en kunnig flygbransch ge sin syn på saken.
  2. Flygkonsult: BRA gjort! Att sprida inkorrekta antiflygbudskap i en tidning för Chefer som ges ut till flygpassagerare utan att ge flygbranschen samt BRA någon möjlighet att bemöta detta är absolut inte ok! Oproffsigt!