Annons:

Bra redo att stänga Bromma: ”Sverige är ett litet land”

Flygbolaget Bra har stått för 97 procent av trafiken på Bromma – men vill nu att flygplatsen läggs ner om de får bra förutsättningar på Arlanda. Det säger den norske ägaren Per G Braathen till DI. I ett extremt läge måste man tänka nytt och med vikande kundunderlag behövs inte både Arlanda och Bromma efter krisen, menar han.

– Klart är att det i ett litet land som Sverige inte går att ha två konkurrerande nätverk i inrikesflyget, säger Braathen till tidningen.

Bra kan ta hand om linjer från mindre orter till Arlanda som SAS varken har plan till eller vill ha, säger han.

12 kommentarer

  1. Jer vej int: Helt rätt. Bort med hela flyg och handelsområdet. Riv alla byggnader och bearbetade markområden. Omplantera och låt det bli Stockholms Bromma Park där Covid fria möten kan hållas utomhus i en avgasfri omgivning..
  2. Gus: BMA behövs för småflyget! Det behövs en flygplats för dessa i Stockholm! Koppla ihop ARN & BMA ekonomier, som en gång tidigare! Villkora en ev nedläggning av BMA med att Stockholm först bygger en stadsnära flygplats någon annanstans utan statliga pengar.
  3. Flygkonsult: Per G. Braathen säger också följande: -"Det finns ingen bättre flygplats än Bromma".
  4. Carl-Magnus: Bromma behövs verkligen för allmänflyget, ren skam att huvudstaden inte har någon centralt belägen allmänflygplats. Dyra bostäder går att bygga på andra ställen än i denna fantastiska och flyghistoriskt unika miljö, tänk om och tänk rätt.
  5. R F: Mycket klokt att lägga ner Bromma! Helt otidsenligt belägen utgör den en stor barriär i Stockholm med stora begränsningar på sin omgivning vad gäller möjligheten att utveckla staden. Arlanda Express tar 20 minuter och är miljövänligt, så avståndet i tid kan man knappast se som ett argument för Bromma. Småflyget/privatflyget kan säkert förläggas till Skavsta och/eller Västerås. Låt Stockholm möta framtiden utan Bromma flygplats!
  6. Anonym: Vilken fullkomligt bortkastad investering som SL gjort på att bygga ut och bygga en station för Tvärbanan vid Bromma Flygplats, om Bromma läggs ner. Många skattemiljoner som kunde använts till annat
  7. Eryt: RF. Ja och sen kostar Arlanda Express ungefär som en enkelbiljett till London också. Vilket inte är rimligt någonstans. Ska Bromma bort, så får nog kommunikationerna till Arlanda bli betydligt rimligare i pris. 2 personer kan dela en taxi till Arlanda för hälften av vad EN biljett kostar på Arlanda Express, så miljöaspekten faller ju lite ur sin kontext där
  8. Sigge: Tillgängligheten till Arlanda måste bli bättre -prisnivåer a på Arlanda Express ju helt vansinniga. Inför en vettig prisstruktur med dynamiska priser utifrån beläggningsmönster. Övriga tåg som angör flygplatsen måste kunna göra det utan avstigningsavgiften. Detta medför att alltför många hämtas /lämnas med bil istället - mer än 30% av alla transporter till och från flygplatsen. Inte så miljövänligt!
  9. Anonym: Kan det inte vara så att flygbiljetterna till London och mfl destinationer har varit för billiga? Finns ju en anledning till varför bl.a. korthuset norwegian har fallit...
  10. Gurkan: Ni som vill att Bromma läggs ner verkar aldrig ha åkt därifrån och upplevt närhet, snabbhet och smidighet. NEJ, upplev detta först innan ni leker experter.
  11. Anonym: Sedan ca 2 år tillbaka så måste jag säga att terminal 4 på ARN har blivit otroligt smidig. I storleksordning samma tid genom security som på BMA oavsett tidpunkt på dagen. Utrikes har det dock ibland varit rätt igenkorkat men det kanske man inte ska jämföra med då BMA knappt har eller haft några utrikesavgångar. Merparten av reser till och från BMA är affärsresenärer så där ser jag inte att det kan spela så jättestor roll med priset för Arlanda Express. Det klagas ju sällan på att biljettpriserna från BMA oftast ärhögre än från ARN, just för att det är affärsresenärerna som inte är lika biljettpriskänsliga som privatpersoner.
  12. Pelle Plutt: Det finns en otrolig skillnad i effektivitet att flyga via Bromma. Transporten till Bromma har och är ett problem men flygplatsen självt är otroligt smidig. Allt från säkerhetskontroll till ombordstigning är 10 gånger bättre på Bromma , dock har terminalbyggnaden varit för liten under vissa tider. Sen att många bara vill stänga ner Bromma utan att tänka på att kommunikationen till Arlanda är skamlöst upphandlat och skött av regeringen , det är dåligt framförallt DYRT att resa via Arlanda. Fixa detta så kanske folk är beredda att diskutera en stängning. Man kan inte stänga utan att ha fixat förutsättningar för bra trafik.