I tisdags skrev Boeing under ett investeringsavtal i Oslo med Norsk e-Fuel, rapporterar sajten Aerotime. Med flygjätten som delägare väntas planerna på att bygga den första SAF-fabriken ta fart. Företaget utvärderar nu tre tänkbara lokaliseringar i Norge och Finland.
Tekniken går ut på att med hjälp av grön el, sannolikt vattenkraft som Norge har gott om, spjälka vatten i syre och väte som sedan kombineras med återvunnen koldioxid för att tillverka syntetiskt flygbränsle.
Det är ingen billig teknik, men sett till de växande kraven på inblandning av fossilfritt i flygbränslet anses den ha framtiden för sig. I EU:s miljöpaket ”Fit for 55” finns initiativet ”ReFuelEU Aviation”, som räknar med att e-bränslen står för 35 procent av flygets förbrukning år 2050.
I dag tillverkas nästan allt SAF-bränsle på fett, slaktavfall och frityroljor samt lite resten från skogsindustrin. IATA bedömer att dessa står för minst 80 procent av SAF-produktionen år 2030, men att de i längden inte kommer att räcka till. Andra och då dyrare tekniker behövs för att nå flygets miljömål.
I fjol tillverkades bara en miljon ton SAF i hela världen. I år väntas produktionen stiga till två miljoner ton, men det utgör ändå bara 0,7 procent av världens förbrukning av flygbränsle. Den första norska e-bränslefabriken väntas kunna tillverka 250 000 ton, vilket skulle utgöra en fjärdedel av fjolårets samlade tillverkning.