“Efter vittnesmålet sade sig flera senatorer chockade över vad de fått höra och uttryckte sin avsky inför företagets beteende”
Att Boeing haft problem med sina kvalitetsrutiner har varit känt sedan de två krascherna med 737 Max som tog 346 liv för fem år sedan. Men incidenten i januari då en 737 Max från Alaska Airlines tappade en blinddörr över Portland har startat en rad utredningar av företagets säkerhetsrutiner.
I går vittnade Sam Salehpour, kvalitetsingenjör med 17 år i företaget, inför senatens kommitté för inrikes säkerhet. Han hävdade bland annat att Boeing använde överdrivet våld för att pressa kompositdelar på plats i Dreamlinerns skrov, vilket kan minska hållfastheten och leda till sprickor. Han beskrev hur anställda hoppat på kolfiberdelar för att få dem på plats vid produktionen av Boeing 777.
”De levererar defekta plan”, sammanfattade han och berättade att han sedan 2020 försökt påtala kvalitetsbrister. Han bemöttes då av en chef med frågan: ”Är du inne eller ute i laget?”
”Jag tolkade det som en uppmaning om att hålla käft”, sade Salehpour.
Efter vittnesmålet sade sig flera senatorer chockade över vad de fått höra och uttryckte sin avsky inför företagets beteende.
Boeings experter förnekar att det finns problem med flygplansskroven och pekar på att några av planen flugit i tolv år utan minsta tecken på materialutmattning eller sprickbildning i kompositpanelerna. De framhöll att kolfiber är nästan resistent mot utmattning i motsats till konventionella aluminiumskrov.
Samtidigt höll en annan senatskommitté möte med en expertpanel om Boeings säkerhetsrutiner. MIT-professorn Javier de Luis vittnade om att Boeingledningen pratar säkerhet medan arbetarna pressas att leverera på en tuff tidsplan och att kvalitetsrutinerna då åsidosätts.
Texassenatorn Ted Cruz framhöll att flyg är det säkraste ressättet:
– Men den senaste tidens incidenter har oroat folk. Och det verkar som att det bara blir värre.
Den amerikanska luftfartsinspektionen FAA, Federal Aviation Administration, fick också kritik av experterna för att alltför lättvindigt ha typgodkänt 737 Max för tio år sedan utan att fullt ut ha förstått bristerna i styrsystemet som ledde till de två dödsolyckorna.
Boeing utreds nu parallellt av FAA, justitiedepartementet och USA:s haverikommission, National Transportation Safety Board.
Justitiedepartementet lade 2021 ner ett potentiellt åtal mot Boeing för att ha vilselett myndigheterna mot att bolaget betalade 27 miljarder kronor. Nu hotar departementet att återuppta förundersökningen.
Sedan dörrpluggen poppade ut i luften över Oregon har Boeing tappat en tredjedel av sitt börsvärde och vd Dave Calhoun meddelade för några veckor sedan att han avgår vid årsskiftet.