Enligt branschorganisationen Iata och flygbolag som SAS är bristen på biodrivmedel ett stort problem. Flygbolagen vill använda mer hållbart flygbränsle, men produktionen är begränsad, dyr och osäker. Det rapporterar SvD. Dessutom har flygplanstillverkarna Airbus och Boeing produktionsproblem, vilket försenar bränslesnålare flygplansmodeller.
Flyget står i dag bara för omkring 3 procent av de globala utsläppen av koldioxid, men den andelen kan att öka eftersom flygandet beräknas öka stadigt de kommande 20 åren.
Vätgasflyg, som ses som en framtida lösning, går också trögare än beräknat. Airbus håller fast vid sina planer på vätgasdrivna flygplan till 2035, men den bredare vätgasekonomin släpar efter. Flygbranschen efterlyser mer stöd från regeringar för att påskynda utvecklingen av både biodrivmedel och vätgasflyg.
Travel News har tidigare skrivit om att Boeing satsar på Norsk e-Fuel där Norwegian är stor delägare. Tekniken bygger på att göra rent flygbränsle av vatten och koldioxid.
I fjol tillverkades bara en miljon ton SAF i hela världen. I år väntas produktionen stiga till två miljoner ton, men det utgör ändå bara 0,7 procent av världens förbrukning av flygbränsle. Den första norska e-bränslefabriken väntas kunna tillverka 250 000 ton, vilket skulle utgöra en fjärdedel av fjolårets samlade tillverkning.
Användning av SAF kan bidra till att minska koldioxidutsläppen under bränslets livscykel med upp till 80 procent jämfört med traditionellt flygbränsle, beroende på bränslets sammansättning och produktionsprocess, enligt vad SAS tidigare sagt till Travel News.
Fakta: Biodrivmedel för flygplan
Vad är det?
Biodrivmedel för flyg (Sustainable Aviation Fuel, SAF) är ett hållbart alternativ till fossilt flygbränsle.
Fördelar:
Kan minska koldioxidutsläppen med upp till 80 % jämfört med fossilt flygbränsle
Kan användas i dagens flygplansmotorer utan tekniska ändringar
Utmaningar:
Begränsad produktion och hög kostnad
Stora mängder råvara krävs
Framtid:
Flygbranschen och flera regeringar satsar på att öka produktionen, men omfattande investeringar och politiskt stöd behövs för att göra biodrivmedel tillgängligare och billigare.