Det är i öster flyget växer snabbast med Indien, Kina och Mellanöstern som tillväxtmotorer. Trots branschens flaskhalsar i form av försenade flygplansleveranser och pilotbrist, geopolitisk röra och det senaste årets stigande bränslepriser visar jättarna starka resultat.
Äldst går först. Singapore har flugit sedan 1947 och delades 1972 i Malaysian och Singapore, som nu lämnat kvartalsrapport för tiden april – juni.
Passagerarantalet i Singapore Airlines och den helägda lågprisdottern Scoot ökade med 14 procent till 9,6 miljoner med en kabinfaktor på 87 procent.
Det är ungefär 50 procent fler passagerare än SAS eller Norwegian, men de flyger längre och dyrare så intäkterna hamnar på en avsevärt högre nivå. Men en singaporedollar strax under åtta kronor drog de in 37 miljarder kronor under kvartalet.
Resultatet efter finansnetto var 3,6 miljarder kronor, ett fall på 38 procent på grund av höjda bränslepriser med 30 procent och halverad hedgning för prisökningen, och en nettomarginal på nära 10 procent. Även yielden, alltså intäkten per passagerarkilometer, föll med nära 5 procent, mest på grund av en kapacitetsökning med 12 procent.
Singapore har 202 flygplan, varav 52 i Scoot, med en snittålder på sju år. 88 ytterligare plan är beställda. Singapore har fått många priser för sin service, men den enda dagliga förbindelsen till Norden går givetvis till Kastrup.
Ihop med industrikonglomeratet Tata äger Singapore det indiska bolaget Vistara, som ska fusionera med Air India. Det kommer att göra Singapore till 25-procentsägare i det största flygbolaget på den snabbt växande indiska marknaden och öppna för synergier på många linjer.
Singapore ingår i som ett av 27 bolag i Star Alliance, som SAS nu lämnar, och har även ett partnerskap med indonesiska Garuda och det nybildade Ryiadh Air.
Emirates Group är yngre, fyller 40 nästa år, men är ungefär dubbelt så stora och om möjligt ännu mer beroende av premiumkunder. Bolaget har inte släppt någon motsvarande kvartalsrapport, men helårsrapporten för det brutna räkenskapsåret 2023/24 visar en snarlik utveckling.
Koncernen omsatte 336 miljarder kronor, räknat med en dirhamkurs på 2,80 och gjorde ett resultat på 47 miljarder kronor, i höjd vad SAS klarar av att omsätta på ett helår. Men i koncernen ingår dnata, som driver flygplatsservice på 130 destinationer i 85 länder, dock inte i Norden. I koncernen ingår också resebolag och teknikföretag.
Emirates ägs av den enväldigt styrda staten genom Investment Corporation of Dubai och har kunnat ge god utdelning åt sin auktoritära ägare. Men bolaget har också haft råd att satsa. De senaste åren har Emirates minskat sina order på Boeing 777:or för att öka beställningarna på Airbus 350. Bolaget har 260 flygplan och är världens största operatör av typerna B777 och A380.
Under det gångna året flög 52 miljoner passagerare med Emirates, som har en kapacitet på 345 miljarder kilometer, vilket gav en kabinfaktor på 80 procent. I det svindyra premiumsegmentet låg kabinfaktorn på 70 procent och på 82 procent i ekonomiklass.
Av Emirates intäkter kommer en tredjedel från Europa, en fjärdedel från Ostasien, en sjättedel från USA och resten från övriga världen där bolaget trafikerar 141 destinationer.