Arlanda låter bygga ett nytt driftområde, där man sköter underhåll av flygplatsens fordon och utrustning, och en ny pir vid terminal 5. I utbyggnadsplanerna ingår även utbyggd säkerhetskontroll, mer kommersiella ytor i samma terminal och parkeringsplatser nära terminalen.
Den nya piren placeras där dagens driftområde ligger, därför måste flygplatsen också bygga ett nytt driftområde. Piren kommer att kunna ta emot både långdistansplan och mindre plan som trafikerar Europa.
– Eftersom vi har öppnat 14 nya interkontinentala linjer sedan 2013 ser vi att det finns en tillväxt i det som rör interkont-linjer. Vi har en brist på gater för att hantera så stora flygplan, därför kommer vi att använda en del av den nya piren för att möjliggöra hantering av till exempel Airbus 380 och större flygplan, säger Arlandas flygplatsdirektör Kjell-Åke Westin.
Utbyggnaden ska vara klar 2018 och ingår i en investeringsplan för Arlanda på 13 miljarder kronor fram till 2040. Investeringarna har inget att göra med diskussionen om en eventuell fjärde landningsbana, eller ett eventuellt övertagande av trafiken på Bromma flygplats.
– De 13 miljarder vi investerar nu bygger bara på att klara det behov Arlanda har i dag och framåt, att kunna hantera uppemot 40 miljoner passagerare. Vi har haft en tillväxt på över 30 procent de senaste fem åren: 2010 hade vi 16 miljoner och i fjol 23 miljoner passagerare, det säger en del om Arlandas utveckling, säger Kjell-Åke Westin.
Den här satsningen är inte att kasta pengarna i sjön om det skulle byggas en fjärde bana?
– Nej, absolut inte. Den här investeringen kan man ta i alla fall. Den investering vi gör nu gör vi för dagens behov och framåt, inte utifrån ett Brommaperspektiv.
Behöver Arlanda en fjärde bana?
– Arlanda behöver ingen fjärde bana för den tillväxt vi planerar för. Däremot, med ett övertagande av Brommatrafiken är vi uppe i de volymer att vi behöver titta på en bana fyra.
2 kommentarer