Annons:

Premium

ANALYS: Är flygbranschen dagligvaruhandel eller sällanköp?

Travel News chefredaktör Viggo Cavling skriver om striden mellan SAS, Ryanair, Finnair och Norwegian.

Strategi är ett speciellt ord. Det kan översättas med långsiktig plan. Man började använda detta ord i antikens Grekland när man var i krig. Det var ett sätt för ledningen att köra över soldaterna och få dem att sluta ifrågasätta vansinnet som pågick. Krig är en sorts storskaligt bankrån. Numera används ordet strategi som en förevändning när ledningsgruppen ska åka på konferens till ett varmt ställe i några dagar och prata. I bästa fall kommer de hem med ett dokument som sprids i organisationen. Och till journalister som mig. Förra veckan träffade jag Finnairs ledning i Sverige och Norge. Det finska statliga flygbolagets strategi bygger på en enda sak: närheten till grannen Ryssland i öster. Den sibiriska flygkorridoren är vidöppen för Finnair och deras affärsidé är följaktligen att skeppa kineser och japaner till Norden och skicka folk via Helsingfors till Asien.

(Norwegian skulle kunna sälja 20 flygplan för denna korridor.)

Jag tycker att den bästa strategin är alltid utgå från kunderna. När det kommer till flygbranschen vore det smart att importera två ord från handeln. Är flygresan en dagligvara eller en sällanköpsvara? Det är min övertygelse att Finnair i grunden är en dagligvara. Det nationella flyget uppstod för att affärsresenärer behövde träffa sina kunder. Prislappen var underordnad och komfort det viktiga. Det var därför som flygbolagen alltid bjöd sina kunder på alkoholhaltiga drycker ombord. Att flyga är obehagligt. Bökigt och knöligt. Köer och in- och utcheckning. Världens tråkigaste plats stavas bagagebandet.

Flygresenärerna i dagligvaruhandeln surras fast vid masten med hjälp av bonuspoäng. På Finnair pressträff berättade Robert Lönnblad att poängen ska bli “billigare”. Förr krävdes det 125 000 poäng för en långflygning över Ryssland. Nu krävs det bara 90 000 poäng. Poängen har nu också fått evigt liv. Ni förstår själva att bara de som är inne i flygplanskropp flera gånger i månaden kan komma upp i dessa poängantal.

Världens största sällanköpsflygbolag är Ryanair. De bjuder aldrig på någonting utan att ta betalt för det. Kunderna är missnöjda, men bolaget är Europas största och tjänar sanslöst med pengar.

Ett bolag som är lite mittemellan Norwegian.

Deras strategi verkar vara att skjuta på allt.

SAS hör mer hemma i dagligvaruhandeln. När bolaget ständigt öppnar nya sommarlinjer är det i första hand för att behålla affärsresenärerna även när de är lediga.

I veckan kom SAS kvartalsrapport. Återigen varnas vi för ökade bränslepriser, men kanske vore det mer korrekt att beskriva priserna om normaliserade.

Problemet med alla strategier är att verkligheten är så komplex. Speciellt när det kommer till flygbolag. Vore jag Norwegian skulle jag gå mer mot sällanköp.

Vore jag SAS skulle jag stå kvar vid utgångspositionen.

We Are Travelers-kampanjen är ett bra tecken på detta.

Det enda som är säkert är att mitten är dödens rike.

Ett flygbolag som både vill vara dagligvaruhandel och sällanköp blir otydligt för kunderna.