Det var i tisdags som USA:s flygsäkerhetsmyndighet National Transportation Safety Board (NTSB) i Washington DC inledde sin utfrågning med flygplanstillverkaren och dess underleverantör. Utfrågningen – som tagit totalt 20 timmar under två dagar – utgör ett steg i arbetet för att slutföra utredningen och fastställa sannolika orsaker till olyckan.
Under utfrågningen på tisdagen sa en av Boeings fabriksanställda, som arbetar med att installera flygplansdörrar, att han aldrig blivit ombedd att ta omvägar. Men att de alla mött press på att hålla tempot i produktionslinjen:
– Det är så misstag görs. Människor försöker jobba för snabbt.
Det var den 5 januari i år som ett hål slets upp i kabinväggen på ett Boeing 737 Max 9-flygplan när en dörrpluggen lossnade, kort efter att det lyft från Portland, Oregon.
Dörrpluggen är gjord och installerad av underleverantören Spirit Aerosystems. Enligt en preliminär rapport som publicerades tidigare i år ska den och dess fyra bultar ha varit korrekt fastsatta när flygplanet levererades till Boeingfabriken.
Där ska tekniker ha upptäckt avvikelser på dörrpluggen och plockat ut den, men missat att protokollföra detsamma. Därefter ska andra fabriksarbetarna ha tagit vid och missat att sätta dit de fyra bultarna.
I den preliminär rapporten kallar Boeing händelsen för ”brister i pappersarbetet”. En annan fabriksanställd sa under utfrågningen på tisdagen att arbetarna inte får någon ”särskild utbildning” gällande dörrpluggar, och inte borde blivit ombedda att öppna och stänga dem.
– [Arbetarna i fabriken i Renton, Washington har] satts på hittills okända vatten för att utföra allt det smutsiga arbetet eftersom ingen vill ta i det. [Boeings säkerhetskultur] är skit. Ingen hålls ansvarig.
Under utfrågningen har en representant från fackförbundet International Association of Machinist lagt fram, att Boeing de senaste åren gjort nedskärningar i inspektioner och utbildning.
Ingen av de utfrågade nämns vid namn i utredningsdokumenten. Även den federala luftfartsmyndigheten FAA har hörts.