Annons:

Premium

Analys: Trögt år för hållbart flygbränsle

I fjol tillverkades en miljon ton hållbart flygbränsle, SAF. Men för varje hållbar liter tillverkades 340 liter fossilt bränsle. Av: Leif Holmkvist.

En miljon ton SAF är i stort sett en fördubbling från 2023. Men det är ändå en besvikelse för IATA, som prognosticerat att världens SAF-tillverkare skulle nå 1,5 miljoner ton under 2024.

– SAF-volymerna ökar, men för sakta, säger IATA:s generaldirektör Willie Walsh till sajten AIN.

– Regeringarna sänder dubbla budskap till oljebolagen, som fortsätter erhålla subventioner för att prospektera och producera fossil olja och gas. Investerare i hållbart bränsle väntar på garantier för lätta pengar innan de drar på full gas.

Det är just vad som hände i fjol i USA, där ledande SAF-tillverkare sköt fram viktiga satsningar till första halvåret i år. Därför hoppas nu IATA att produktionen även i år kan fördubblas till två miljoner ton. Men även om så sker är det bara 0,7 procent av den totala mängden flygbränsle.

Det finns elva certifierade metoder för att tillverka SAF. Men fram till 2030 beräknas HEFA (Hydroprocessed Esters and Fatty Acids), alltså bränsle gjort av matoljor och fetter, att stå för 80 procent av produktionen.

För att nå IATA:s mål om netto-noll-utsläpp till år 2050 behöver 3 000 till 6 000 nya produktionsanläggningar för hållbart bränsle byggas globalt. Det kräver årliga investeringar i storleksordningen 13 000 miljarder kronor, ungefär två svenska BNP.

– Regeringar måste snabbt skapa incitament för en snabb utbyggnad av produktionen av hållbart bränsle, uppmanar IATA-basen Willie Walsh.

– Den goda nyheten är att energiomställningen framgent behöver mindre än hälften så stora årliga investeringar som vind- och solenergin tidigare krävde.