Annons:

Fronten pa ett Arlanda Express-tag

Analys: Swedavia lobbar för ett förstatligande av A-train

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar de senaste turerna i svensk flygpolitik.

Vi befinner oss i en slags öppen mandatperiod när det gäller svensk flygpolitik och landets infrastruktur. De frågorna som diskuteras är dragningen av höghastighetståget och hur mycket vi ska satsa på landets flygplatser i framtiden. Idag på Di debatt presenterar Swedavias vd Jonas Abrahamsson sin önskelista inför framtiden. Först vill han att Arlanda och Landvetter byggs ut och att flygplatserna inkluderas i stambanan. Det intressanta här är att Skånes ledande flygplats Sturup inte nämns. Det innebär att Abrahamsson accepterar Kastrup på andra sidan Öresund som södra Sveriges centrala flygplats. Sturup saknar idag tågtransport vilket leder till att allt fler skåningar inleder en resa till Stockholm med att ta tåget till den danska flygplatsen för att sedan flyga upp till Stockholm.  

 

På både Arlanda och Landvetter håller Swedavia på med stora utbyggnadsplaner. Målet är att dessa platser ska bli ett slags hamnar för både människor och gods. Arlanda fick nyligen ett nytt stort hotell och ett logistikcenter. På andra sidan motorvägen bygger man ett gigantiskt mässcentrum vid namn XPO och flera hotell. Per Taube som står bakom projektet lobbar för ny pendeltågsstation precis utanför. På Landvetter bygger man just nu ett stort Scandic-hotell. I deras masterplan ska man fortsätta och växa åtminstone fram till 2070.

 

Swedavia har två affärsben. Det ena är flyg och det andra är fastighetsutveckling. Allt som Swedavia kommunicerar bygger på att man vill stärka bägge sina affärsområden. Speciellt i dessa tider har det visat sig farligt bara luta sig mot start- och landningsavgifter när man driver en flygplats.

I debattartikeln avslöjar Abrahamsson att “82 procent av resorna på Landvetter under 2019 var utrikes”. Detta är en unik uppgift. Statliga Swedavia precis som statliga SJ släpper aldrig några trafiksiffror vilket gör granskning av deras verksamhet i princip omöjlig. Siffrans uppgift i just det här fallet är att stärka tesen att svenskt flyg behövs för att stärka vår exportindustri. Detta är ett mantra som har upprepats sedan SAS grundades den första augusti 1946. En ensam utkastad siffra säger dock inget om helheten. Jag tvivlar dessutom starkt på denna uppgift, min bild är att de flesta resor från Landvetter går till Bromma och Arlanda. Rätta mig gärna om jag har fel med ett koppel av siffror.

 

Det mest intressanta i debattartikeln är dock att Abrahamsson vill “utnyttja befintlig infrastruktur kring Arlanda till fullo och låsa upp de begränsningar som finns i Arlandabanans konstruktion.” I klartext betyder detta att Swedavia vill att regeringen ska lösa upp A-trains monopol på Arlanda Express. 

 

Det var förra sommaren som regeringen Stefan Löfven förlängde detta monopol till 2050. Då var det bara två personer som protesterade: Vänsterpartiets Jens Holm och Travel News chefredaktör. Det statliga flygplatsbolaget Swedavia satt som vanligt tysta när det handlade om något bortom den egna parkeringsplatsen. Nu är det som sagt en öppen mandatperiod och mycket kommer att beslutas de närmaste månaderna om Arlanda och Sveriges övriga flygplatser.

 

6 kommentarer

  1. Tim: Bra beslut, men helt idiotiskt att de ifjol förlängde till 2050. Lär inte bli billigt att säga upp om avtalet inte har optioner
  2. Anonym: Så bra, då kanske en T/R med Arlanda Express inte behöver kosta lika mycket som själva flygresan
  3. Jens Holm: Hoppas regeringen snart inser sitt misstag i att förlänga Arlanda express´ monopol. Vänsterpartiet har med oss Moderaterna i Stockholmsregionen i frågan. Snart kör vi över regeringen om de inte agerar.
  4. NixARNX: Mycket bra att man äntligen tar itu med denna galenskap till affär som varit fel från början. Att man igen förlänger ett felaktigt avtal till 2050 var ju sanslöst. Bolaget skattar ju inte vinsten i Sverige så snacka om blåsning sammantaget. Kan inte tänka mig att intäkterna är speciellt höga just nu vilket borde bli ett lågt pris., men regeringen har ju inte visat näsa för affärer hittills. Själv vägrar jag att betala de hutlösa priserna på ARN express.
  5. Anonym: Arlanda Express måste varit en av de mest meningslösa satsningarna på infrastruktur som gjorts. Ett färdsätt till Arlanda som kostar i princip lika mycket som en flygbiljett, då är det något som är rätt så skevt. Infrastruktur ska inte vara en klassfråga, där de rika åker tåg och betalar 400kr enkel resa, och alla andra tar bussen eller kollektivtrafik och betalar inte ens hälften
  6. TGF: Ett stort faktafel i texten. Swedavia släpper visst trafikstatistik, och 82 procent utrikes på Landvetter ligger helt i linje med tidigare år. 1,1 miljoner flygresenärer mellan Stockholm och Göteborg år 2019, av totalt cirka 6,7 miljoner passagerare på GOT. Övrig inrikestrafik från GOT understiger 100 000 totalt. 82% verkar helt korrekt. Som jämförelse hade London+Frankfurt+München tillsammans cirka 1,2 miljoner passagerare från GOT under 2019. Statistiken finns att hämta på Swedavias hemsida.