Annons:

Premium

Analys: Starka reaktioner på stödet för tredje landningsbana på Heathrow

”Hållbart flyg och ekonomisk tillväxt går hand i hand” menar Storbritanniens finansminister Rachel Reeves och antyder stöd för den omtvistade utbyggnaden av Heathrow. Opinionsyttringarna har inte låtit vänta på sig – och kommer tillväxten verkligen att främjas? Text: Linda Iliste

Det var i Sunday with Laura Kuenssberg på tv-kanalen BBC One som Storbritanniens finansminister Rachel Reeves på söndagen (26 januari) gav sin hittills starkaste antydan på att man stödjer bygget av en tredje landningsbana på flygplatsen London Heathrow. 

Argumentet lyder att hon är villig att fatta svåra beslut samtidigt som regeringen strävar efter ekonomisk tillväxt.

– Den här regeringen har redan godkänt utbyggnad av London City Airport och Stansted Airport. Båda besluten är, återigen, beslut som avstannat under den förra regeringen. Vi går vidare och levererar. Det kommer att vara bra för investeringar och handel i vårt land, och även bra för familjer som vill åka på billigare semestrar, säger Rachel Reeves i tv-programmet. 

Heathrow

Enligt skuggregeringens transportminister Gareth Bacon står planerna inför ”stora hinder”. De inkluderar tvångsköp av tusentals hem i västra London och hur det kommer att påverka ringvägen M25 runt huvudstaden. 

– En tredje landningsbana, när och om den någonsin öppnar, skulle säkerligen ge tillväxt vilket skulle vara välkommet. Det finns dock stora logistiska och infrastrukturella hinder som behöver lösas för att banan ska kunna tas i drift, säger Gareth Bacon i en intervju med The Standard.

Skuggministern har tidigare varnat för att landningsbanan kommer att vara otroligt dyr, katastrofal för miljön och enormt störande för Londonbor i de sydvästra stadsdelarna. Ledaren för Torypartiet Kemi Badenoch säger till Sunday Morning with Trevor Phillips på Sky News att hon ”verkligen kommer” att stödja den tredje landningsbanan.

Många ministrar i den nuvarande Labourregeringen har också tidigare röstat mot utbyggnaden av Heathrow. Flera av dem – miljöminister Steve Reed, kulturminister Lisa Nandy, finansministeriets statssekreterare Darren Jones och ministern för energisäkerhet och nettonoll Ed Miliband – har enligt The Guardian redan klargjort att de trots stödet inte kommer att avgå.

Rachel Reeves menar att ”en tredje landningsbana kommer att innebära att i stället för att kretsa runt London kan flyg landa på Heathrow” och att mer hållbara flygbränslen ”förändrar koldioxidutsläppen [som kommer] från att flyga”. Något som miljöorganisationer och klimatkampanjer snabbt tillbakavisat. De menar tvärtom att utbyggnaden är ett allvarligt bakslag för landets klimatåtaganden. Man är också kritisk till de enorma kostnaderna som beräknas uppgå till mellan 14 och 20 miljarder pund som det tidskrävande bygget kräver. 

– Flygplatsexpansion innebär fler flygplan, förbränning av mer fossilt bränsle och ökad mängd växthusgaser – och det innebär fler orkaner, översvämningar och skogsbränder, menar Camilla Royle, skribent och lärare i miljögeografi vid Department of Geography på Durham University.

Foto: Viggo Cavling

Climate Change Committee, en oberoende rådgivare till regeringen, är tydliga med att planerna krockar med klimatmålen. Friends of the Earth kallar det ”oerhört oansvarigt mitt i ett nödläge för klimatet”. Miljardbeloppen kunde i stället investeras i exempelvis infrastruktur för tåg.

Man ifrågasätter även de faktiska ekonomiska fördelarna. Enligt en BBC-analys kan det ta upp till tre år att nå själva byggnadsfasen som i sin tur väntas ta sex, sju år. Faktisk tillväxt ligger minst ett årtionde i framtiden. Under tiden kan det emellertid finnas ett värde i att skicka påtagliga signaler till investerare, att Storbritannien har en positiv inställning till stora infrastrukturprojekt. 

Beslutet om att bygga en tredje landningsbana tillsammans med en ny terminal togs av Toryregeringen i oktober 2016. Det godkändes av parlamentet i juni 2018 och har sedan dess kantats av klimatprotester och motstånd som hindrat att bygget. Vintern 2020 dömde appellationsdomstolen för England och Wales ut planerna som olagliga och kallade dem oförenliga med Parisavtalet. Sex månader senare vann flygplatsen rätten att gå vidare i Storbritanniens högsta domstol. 

Finansminister Rachel Reeves väntas bekräfta sitt stöd för utbyggnaden av flygplatsen i västra London i ett tal på onsdag, den 29 januari. Hon väntas även tillkännage sitt stöd för utbyggnad av flygplatserna London Gatwick och London Luton.

Källor: BBC, The Standard, The Guardian

Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025