Annons:

Premium

ANALYS: SAS mår bättre än sina konkurrenter

Travel News chefredaktör Viggo Cavling analyserar SAS senaste kvartalsrapport.

Hur mår det viktigaste företaget i reseindustrin? Svar SAS mår bättre än på ganska länge och mycket bättre än vad börsen anser när jag skriver detta. Idag torsdag i början på december när SAS släpper årets sista kvartalsrapport backar aktien med 16 procent. Det är någon form av rekord. Men höjer man blicken något ser man att SAS-aktien ökat med 60 procent de senaste månaderna. Det är alltså dejträjdarna som hämtar hem sina pengar. Vi andra som fortsätter att leva i ett äktenskap med SAS kan konstatera bolaget mår hyfsat. 

Sommaren var en succé och på sista raden finns 861 miljoner. Det är betydligt mindre än de 2 miljarder som bolaget tjänade året innan, men då slapp man en pilotstrejk. Enligt vd Rickard Gustafson presterar bolaget bättre på tre viktiga område: kunderbjudande, klimatet och drift. Med andra ord är Eurobonus-kunderna nöjda, de kommer fram i tid och bolaget fortsätter att få ner mängden sugrör och andra plastartiklar. Det rullar på med bolagets klimatkompensering, detta görs automatiskt för Eurobonus-kunder och ungdoms-resenärer. Bland vanliga resenären är lusten klimatkompensera begränsad. På IATA-konferensen i Berlin för två veckor sedan berättade Lufthansa vd att mindre än en procent av deras passagerar klimatkompenserar…

Tillbaka till SAS, bolaget ökar när det gäller charter och det faktum att Norwegian lämnar fältet fritt på longhaul är förstås mumma för vd Rickard Gustafson. Han konstaterar i frågestunden med analytikerna efter sin dragning av kapaciteten jämkas ihop efterfrågan. Översatt till vanlig svenska innebär detta att SAS kan höja priset över Atlanten och till Asien. Fast på linjerna till Kina är det fortsatt tuff konkurrens och behovet att åka till Hongkong är fortsatt dämpat. Däremot är SAS-chefen nöjd linjen till Tokyo. 

SAS befinner sig mitt i ett stort skifte. Boeing-planen ska pensioneras och bolaget ska få en enhetsflotta med Airbus. Det innebär att piloterna och kabinpersonalen måste omskolas. Detta kommer att ske de tre första månaderna i 2020 och innebär högre kostnader. Här finns det ett läge att göra som BRA gjorde, alltså sparka Boeing-piloterna på grund av arbetsbrist och anställa nya Airbus-certifierade piloter. Men det skulle med all sannolikhet reta kaptensmössorna av pilotförbundet och ja i värsta fall leda till en ny strejk. 

”Om det är den vägen som SAS vill gå så är det en krigsförklaring mot SAS-piloterna”, säger han Christian Laulund till norska Dagens näringsliv och tillägger att facken kommer att motsätta sig alla slags lösningar där SAS-piloter ersätts av personal utifrån.

Den nya flottan kommer förstås att innebära lägre bränslekostnader för SAS, eftersom de nya motorerna är betydligt mer effektiva än de som fasas ut. Exakt hur notan till Airbus ska betalas ville SAS-chefen inte gå in på, men “visionen” är att hälften av flygplanen ska leasas. Först 2023 kommer de fulla effekterna av SAS enhetsflotta att synas i bokslutet. 

När flottan nu skiftas ut kommer det att bli ett hål, SAS mindre flygplan (knappt 100 säten) har ännu inte fått en modern ersättare. SAS-chefen betonade vikten att flyga med rätt storlek på planet. Eller gå ner i kapacitet och ja, tvinga upp priset på de linjer som finns kvar. 

I prognosen ligger man på en marginal på 3-5 procent, alltså dubbelt upp från det gamla målet 1-2 procent. 

Att flygindustrin följer sitt lands BNP är ingen nyhet, följaktligen tror SAS-chefen inte på radikala intäktsökningar. Andra mörka moln på SAS himmel är de svaga svenska och norska kronan. Och ja, skulle oljepriset sticka i väg över dagens pris kan vi glömma ovan glädjekalkyl. 

Men med det vi vet idag mår SAS betydligt bättre än sina konkurrenter i Skandinavien.