Bara idioter äger flygbolag, brukar BRA:s dynamiske ägare Per G Braathen påpeka. Han ville inte ens ha ett. Men för att kunna sälja familjebolaget Braathen till SAS 2001 tvingades han ta över krisande Malmö Aviation. För tre år sedan slog han ihop med regionalbolaget Sverigeflyg till BRA. Så värst bra går det inte, bolaget har skurit ner i omgångar, senast i våras då 350 personer fick gå.
Per G Braathen är annars känd som ”turn-around”-stjärna efter flera lyckade räddningar i resebranschen. Men kampen mot flygskatt, flygskam, hög dollarkurs, dyrt bränsle och betalt i svaga kronor är tuff. Han byter ut hela flygplansflottan mot bränslesnålare turbopropmaskiner och var först med att köra på biobränsle av begagnad frityrolja. Och han klimatkompenserar alla flygningar genom att bygga vindkraft i Turkiet. Det är bra och kunderna är nöjda som kommer fram i tid och ofta billigare än tåget, men det enda som talar för att det också ska gå bra är Banverkets eviga strul.
Omsättning* 2,6 mdr
Resultat före skatt 4 mkr
Balansomslutning 1,8 mdr
Antal kunder 2,3 milj
Antal anställda 842
*Avser 2017
Krävs för ökad tillväxt:
# avskaffad flygskatt
# mer biobränsle
# positiv debatt.