Annons:

Premium

Analys: Nextjets konkurs skyndar på avskaffandet av flygskatten.

Travel News chefredaktör Viggo Cavling kommenterar den senaste utvecklingen i reseindustrin.

Det går snabbt att färdas i luften.

Men ibland går det ännu snabbare i politiken.

I förra veckan skickade Moderaterna upp en testballong i Dagens Industri. Partiet vacklade i frågan om flygskattens omedelbara avskaffande. Förklaringen var att man inte vill ge Miljöpartiet en anledning att ta upp frågan och vinna snabba miljöpoäng.

Men dagen efter kom Nextjets konkurs och ritade om det politiska landskapet i luften fullständigt.

Sverige är nämligen ett stort och glesbefolkat land, även om detta inte märks i politikens epicentrum i Stockholms innerstad. Statliga Swedavia knyter ihop landet via de 10 största flygplatserna. Resten av landet får klara sig lite som de vill.

Nextjet har flugit till orter som de flesta i Stockholms innerstad inte ens vet existerar. Ursäkta, men hur många som läser denna analys kan peka ut orter som Arvidsjaur, Karleby-Jakobstad, Gällivare, Hemavan Tärnaby, Vilhelmina, Lycksele och Mariehamn på kartan utan tvekan. Vi snackar om små kommuner med ett näringsliv som i bästa fall haltar fram på kryckor.

När flyget försvinner från dessa orter som i många fall också saknar järnväg måste de lokala näringsidkarna ta bussen i många timmar för att komma till en likasinnad affärsman. Detta kommer att gälla fram till september, enligt Trafikverkets prognos. I Sverige tar upphandlingar av flyg lång tid. Och överklagas ofta…

Ni kan vara säkra på att lokalpolitikerna i ovan nämnda orter kommer att yla som vargar. Självfallet var det inte bara flygskatten som var den enda spiken i Nextjets kista, men den var avgörande.

Och när det kommer till valet mellan “hela landet ska leva” eller “miljön”, ja då vinner Norrland en knockout-seger. Det vet till och med Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin.

Han vet också att den stora miljöboven när det kommer till flyget inte är inrikesflyget utan våra utlandsresor.

Flygskattens omedelbara avskaffande är med andra ord åter en fråga som Alliansen vågar ta i utan tång.

När jag intervjuade näringsminister Mikael Damberg för två veckor sedan lovordade han flygskatten och var nöjd med att den redan accepteras av allmänheten enligt diverse opinionsundersökningar. Det är förstås läpparnas bekännelse. Damberg delar ansvaret för landets ledning med Miljöpartiet och tillsammans har den infört flygskatten.

Det enda parti som inte oroar sig för flygets utsläpp är Sverigedemokraterna.

– Flyget behövs för de långa avstånden vi har, och står för en liten del av alla utsläpp. Skall man minska utsläppen skall man fokusera på andra sektorer istället, framför allt globalt, sa Sverigedemokraternas miljöpolitiske talesperson Martin Kinnunen till Sveriges radio när skatten infördes.

Det citatet håller samtliga socialdemokrater norr om Gävle med om. Plus landets samtliga Moderater. Flygskatten har därmed gjort en fin comeback i svensk politik och kan bli en valvinnare för i första hand Moderaterna.

Så vad kommer då att hända efter valet med flygskatten? Jag har tidigare spått att flygskatten kommer att avskaffas omedelbart. Det tror jag fortfarande. Jag tror att Moderaterna kommer att bilda regering, antingen ihop med Socialdemokraterna eller ensamma med stöd av SD.

Vidare är jag övertygad om att SD blir landets största parti.