Annons:

Premium

Analys: Minskade marginaler för Norwegian

Intäkterna lyfte rejält efter köpet av Wideröe, men resultatet före skatt föll och Oslobörsen surnade till. Men Norwegian är stabilt och fortsätter bygga ut sitt nät. Av: Leif Holmkvist.

I sommarens soliga dagar är marginalerna normalt höga för flygbranschen när man flyger med allt som går att få upp i luften. Norwegians ebit-marginal var drygt 18 procent i Q3 och det skulle väl flesta företag jubla över.

Men det är som bekant upp och ner i branschen och förra Q3 var marginalen 25 procent. För året så här långt är marginalen 5,8 procent och var samma tid i fjol 8,1 procent. Helåret landade då på 6,8 vilket pekar mot att ebit-marginalen i år hamnar under 5 procent och det är inget som kommer att lyfta Norwegian i vinstligan.

Nu har ju Wideröe tillkommit inom koncernen, men det är inte nykomlingens fel att koncernens resultat och marginaler krymper. Skillnaden mellan yielden (intäkt per säteskilometer) och ”unit cost”, alltså kostnaden för att producera flygningen är större hos Wideröe än i Norwegian, även om det inte är den enda parametern som avgör.

Norwegian står ändå ganska stadigt med följande nyckeltal, där fjolårets Q3 inte innefattar Wideröe som konsoliderades först i vintras:

Intäkter: 11,5 miljarder kronor (8,8)

Ebit: 2,1 mdr (2,2)

Kassa: 11,5 mdr (9,4)

Räntebärande skuld: 3,9 mdr (4,3)

Passagerare: 8,2 miljoner (6,5)

Kabinfaktor: 87,5 % (87,4)

Inför 2025 siktar Norwegian att flyga på drygt 300 sträckor, men varnar för att tillväxten bromsas av Boeings leveransproblem och den pågående strejken. En fjärdedel av flottan är den nya bränslesnålare och mer ekonomiska Boeing 737 Max 8.

Men Oslobörsen reagerade negativt på Q3-rapporten och kursen föll under förmiddagen från 11:50 till 10 kronor.