”Bristen på flygplan tryckte upp priset”
Flyr startade 2020 av Erik G Braathen och flyger huvudsakligen på europeiska semesterorter. I fjol hade bolaget 1,6 miljoner passagerare.
Men ekonomin var det sämre ställt med och i höstas lanserade bolaget en plan på att ta in 700 miljoner kronor i nytt kapital. En riktad nyemission på 250 miljoner kronor genomfördes i november. Men när börskursen sedan rasade under emissionskursen blev det svårt att hitta fler nya investerare.
Planen var att försöka skaffa sex flygplan genom ”wet lease” för att flyga sommarsäsongen, men bristen på flygplan tryckte upp priset. En principiell överenskommelse om leasing villkorades på att bolaget kunde ta in nytt kapital. Men försöken, bland annat att få en grupp privata investerare att satsa 330 miljoner kronor, har nu misslyckats.
I sin information till Oslobörsen skriver bolaget bland annat:
”Styrelsen fortsätta sina ansträngningar att hitta lösningar som säkrar fortsatt drift. Det finns emellertid ingen garanti för att det går att finna en lösning som skapar ett meningsfullt aktieägarvärde åt de nuvarande aktieägarna.”
Tydligare kan det knappast sägas att aktien är värdelös och att bolagets framtid starkt kan ifrågasättas. Dagens flygningar till bland annat Las Palmas går emellertid som planerat.