Som gammal stridspilot vet Björn Kjos vad som gäller när larmen börjar blinka i cockpit. Is i magen, stabilisera flygläget, analysera felen och åtgärda i riskordning. Går det inte – skjut ut dig. Och planet störtar.
Nu är det mycket som tutar och blinkar i Norwegians koncernkabin: klen balansräkning, växande jätteförluster, fallande börskurs, stigande oljepris, dyr euro och dollar, blankande börsnissar, vrånga miljödebattörer, ja till och med vädret har jäklats med flygbranschen.
Björn Kjos har både is i magen och glimt i ögat. Hans exempellösa expansion har väckt skräckblandad förtjusning hos både branschfolk och aktieägare. Men vi som gillar alppister och dopp i Medelhavet tackade och gjorde satsningen på lågprisflyg inom Europa till en succé.
För fem år sedan drog kapten Kjos spaken i magen, tände efterbrännkammaren och siktade mot skyn: globalt lågprisflyg med nya Dreamliner från Boeing. Open skies-avtal, växande Asienmarknad, stort USA-intresse och en fräck etablering i Sydamerika talade för satsningen.
Men drastiska manövrer kräver mycket soppa i tanken, annars tappar man fart och kan råka i spinn. Där är väl inte Norwegian än, men ett av larmen är nog ”stallvarning”, när lyftkraften hotar bli mindre än tyngden. Då måste man sänka nosen och sina högtflygande ambitioner. Det är just vad Björn Kjos nu gör:
# Han fyller tankarna med nyemissioner på 1,5 miljarder norska kronor. Det kan jämföras med Norwegians börsvärde på cirka 6 miljarder.
# Han kastar ballast genom att sälja fem äldre flygplan och teckna sale-lease-back-avtal på sex maskiner som, kortsiktigt för hyran är inte gratis, ska öka kassaflödet med två miljarder.
# Han öppnar för att sälja bonusklubben med sju miljoner kunder för att ytterligare hyfsa balansräkningen, som visar skulder på 26 miljarder, varav omkring 20 i form av flygplansfinansiering.
Även om George Soros blankar Norwegianaktien, som halverats i värde på två år, och Ryanairbossen Michael O’Leary förutser Norwegians snara konkurs tänker Björn Kjos inte ändra kurs och nödlanda. Han har världens modernaste och mest miljövänliga flygplansflotta om 150 plan med en snittålder på 3,5 år och optioner eller order på ytterligare 216 maskiner.
Norwegian har en stark kundtillväxt och ett stabilt kassaflöde från den löpande verksamheten. Uppenbarligen tror ägarna i den riktade nyemissionen, som rabatterades med 10 procent, att han ska reda ut bolagets instabila flygläge.
Leif Holmkvist