Idag onsdag kom SAS kvartalsrapport för perioden november till januari. Det mest negativa var att förlusten under denna lågsäsong ökade med 354 miljoner. Främsta anledningen är att den svenska och norska valutan sjunker, ett faktum som SAS ledning inte att kan påverka speciellt mycket.
I övrigt var det många fina gröna siffror i rapporten. Fler åker med SAS, intäkterna ökar, planen går som de ska och ofta i tid. Det sista är det viktigaste för att kundnöjdheten ska öka vilket den också gör.
SAS håller på att skifta sin flotta. Processen mot en enhetsflotta med Airbus verkar rulla på som den ska. De nya flygplanen kommer att leda till mindre utsläpp, men kundernas intresse att hjälpa till är begränsad. Bara 10 000 av bolagets miljontals resenärer vill betala extra för biobränsle.
De nya flygplanen har fler stolar vilket leder till ökad kapacitet, trots detta lyckas SAS hålla upp sina priser. En förklaring är att SAS värsta konkurrent Norwegian har dragit ner sin kapacitet.
Men i frågestunden sa SAS vd Rickard Gustafson att detta har skett i första hand bortom Skandinavien, Norwegian har precis som SAS sin hemmamarknad i Norden och enligt Gustafson planerar Norwegian att flyga mer här.
Det stora mörka molnet på reseindustrins himmel just nu är förstås coronaviruset. SAS har ställt in sina flygningar till Shanghai och Beijing fram till mars. Det leder till minskade intäkter med 200 Mkr. Marginellt sett till SAS omsättning på knappt 45 miljarder.
SAS fortsätter att flyga till Hongkong, fast med reducerad kapacitet.
Att detta sker under lågsäsong är förstås bra för SAS, men skulle viruset som även kallas COVID-19 bita sig fast fram till sommaren kommer konsekvenserna att bli enorma. Vad som händer då ville SAS-ledning inte spekulera i.
Det näst största molnet på SAS himmel är att bolagets mindre flygplan ska byta ut under perioden 2022-23. Det rör sig om 24 äldre maskiner som i första hand flyger runt i Skandinavien.
Expressen avslöjade idag att SAS startat ett bolag i Tyskland som ska ta hand om trafiken och i rapporten står att SAS har skrivit ett avtal med ett danskt fackförbund som inkluderar både piloter och kabinpersonal.
Enligt Expressen är SAS pilotfack i Sverige både överraskade och upprörda över företagsledningens planer.
– Vi fruktar att våra jobb försvinner till ett annat bolag som du kallar spökbolag, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande i SAS–sektionen av Svensk pilotförening.
Hans tonläge känner vi igen från förra årets pilotstrejk.
Exakt vad som kommer att hända avslöjade förstås inte SAS vd Rickard Gustafson under frågestunden, men under året kommer frågan att lösas.
Flygplanstillverkaren Airbus är redan nu försenad med leveranserna av nya flygplan till SAS, så ska fler maskiner in i systemet så krävs framförhållning.
SAS-ledning har en svår balansgång mellan att dra ner på lönekostnaderna och hålla piloterna på gott humör. Förra årets strejk är ju i färskt minne. Men det slutade ju med att piloterna skrev på ett nytt treårsavtal. Det blir alltså knivigt för piloterna att strejka i år. Och om SAS snabbar på med nya avtal och inköp av nya mindre flygplan hinner man det innan det aktuella pilotavtalet går ut. Då ställs SAS piloter inför fullbordat faktum och tvingas gå ner i lön och får sämre villkor.
Mumma för SAS-ledning och aktieägare.
Men först måste man ta sig igenom coronaviruset.
3 kommentarer