Annons:

Premium

Analys: Arlanda växer, men hur länge?

Viggo Cavling om nya flygskatten och konkurrens från Kastrup

Hur ska Sverige växa som turistland? På Travel News studio under Grand Travel Award berättade UD:s Camilla Mellander att regeringen bland annat gett Visit Sweden 28 miljoner extra på fyra år. Pengarna ska användas för att presentera Sverige som ett unikt design- och modeland.

Satsningen ingår i regerings stora exportstrategi. Målet är att fler turister ska komma hit och en uttalad vision är att fler flygbolag ska öppna linjer hit. Förra året började Air India och Singapore Airlines att regelbundet flyga till Arlanda.

Danska sajten Check-in har jämfört de nordiska storflygplatsernas passagerarsiffror i januari. Det visar sig att Arlanda ökar med 2 procent till 1 839 287 resenärer jämfört med samma månad förra året. Kastrup däremot backar 2,7 procent. Men Köpenhamns flygplats är fortfarande störst i Norden i januari med 1 927 440 resenärer i januari. Strax efter återfinns Gardemoen 1 882 845, även detta en ökningen med 2,7 procent.

På fjärde plats i en något mindre liga finns Helsingfors flygplats med 1.498.172 resenärer i januari, en ökning med 11,4 procent jämför med året innan.  

Det stora frågan är förstås vad som händer 1 april när Sverige inför sin nya flygskatt. Kommer de stora globala bolagen att flytta sina mellanlandningar från Sverige till Danmark? Och hur kommer detta i sin tur att påverka Sverige som attraktivt turistland?

Det kan bli svårt för den svenska regeringen att både leda miljöutvecklingen i världen och samtidigt locka hit turister nu. Speciellt när Kastrup aviserar att avgifterna för att landa på flygplatsen ska sänkas den första april med 10 procent och med 35 procent lägre för frekventa flygningar mellan regionala flygplatser och Köpenhamns flygplats.