Annons:

Premium

Amerikansk återhämtning men svagt i Asienflyget

Återhämtningen för flyget visar stora variationer över världen. Nordamerika och Latinamerika återhämtar sig snabbt. Europa går långsammare och Asien har långt kvar. Text: Janne Sundling

”Det är fritidspassagerare som har drivit återhämtningen”

Bloomberg News har analyserat siffrorna från IATA och ser att återhämtningen i flyget skiftar starkt, och att affärsresorna för alltid kan ha förändrats.

Passagerartrafiken i Nordamerika och Latinamerika i juli var bara 10 procent och 11,5 procent under nivåerna samma månad 2019, visade International Air Transport Association, IATA, förra veckan. 

I Brasilien drabbades landet hårt av 685 000 dödsfall i Covid, vilket ledde till att största flygbolaget LATAM Airlines gick i konkurs. Där har nu vänt, med inrikestrafiken i juli över 2019 års nivåer. 

Det ser värre ut österut. Över hela världen är trafiken fortfarande av med en fjärdedel, och i Asien-Stillahavsområdet är nivån nästan hälften. 

Det är svårt att komma ihåg hur en normal flygmarknad ser ut. Ändå var Ryanairs passagerarantal under toppmånaden augusti hela 22 procent över samma nivå 2019. Branschen som helhet kan bli lönsam igen redan nästa år, enligt IATA.

Om flyget lägger covidåren bakom sig verkar det samma inte gälla flygbolagsaktierna. Bloomberg World Airlines Index förra veckan föll nära sin lägsta punkt sedan november 2020 – på mindre än 12 procent av föregående års nivåer.

”Det faktum att företagsresor inte tar fart just nu är ett tecken på hur mycket övergången till videokonferenser har förändrat verksamhetens karaktär”

Det är fritidspassagerare som har drivit återhämtningen. Företagens utgifter före covid stod för cirka 30 procent av intäkterna och en högre andel av vinsten. Global Business Travel Association hade förutspått en återgång till normalitet 2024, men förra månaden sköt de den prognosen framåt 18 månader till 2026.

I Asien kvarstår gränsrestriktioner efter att de började hävas i resten av världen. Hongkong har bara registrerat 124 100 besökare hittills i år – mindre än en dags gränsövergångar under deras storhetstid. 

I Europa har kriget i Ukraina inneburit att Ryssland mestadels har varit avskurna från internationella resor.

Det faktum att företagsresor inte tar fart just nu är ett tecken på hur mycket övergången till videokonferenser har förändrat verksamhetens karaktär. Det är en potentiellt permanent utveckling som kommer att tvinga flygbolagen att ompröva affärsmodeller som bygger på företagens efterfrågan i premiumklass.

Den dystra utvecklingen av flygbolagsaktier på senare tid är inte ett resultat av att flygbolagen publicerat nedslående resultat. I stället är det ett tecken på att investerare långsamt kommer underfund med hur illa det verkligen är, skriver Bloomberg.