“Genom NDC kan flygbolagen också i förlängningen erbjuda sina kunder en mer personlig och sömlös bokningsupplevelse direkt”
NDC eller som det faktiskt heter ”New Distribution Capability” är ny en teknikstandard introducerad av IATA 2012 ”International Air Transport Association” (IATA) som tillåter flygbolag att distribuera sina produkter och tjänster mer effektivt till resebyråer och andra distributionskanaler utanför den tidigare och traditionella distributionskanalen (GDS). GDS är system som Amadeus, Travelport, Sabre.
Idag är cirka 20 procent av de 300 flygbolag som är anslutna till IATA med och är certifierade för NDC. I Norden är det Finnair, Norwegian och Scandinavian Airlines som är de större spelarna i NDC.
Traditionellt har flygbolag använt de globala distributionssystemen (GDS) för att distribuera sitt innehåll till resebyråer. Dock är dessa kanaler kostsamma för flygbolagen och det har funnits begränsningar så att flygbolagen inte helt kunnat erbjuda sina erbjudanden och personliga tjänster till sina resenärer.
NDC är designat för att överbrygga begränsningarna genom att tillhandahålla flygbolag ett nytt standardiserat sätt att distribuera sina produkter och tjänster.
Genom NDC kan flygbolagen också i förlängningen erbjuda sina kunder en mer personlig och sömlös bokningsupplevelse direkt. Ett flygbolag kan till exempel använda NDC för att erbjuda en kund ett anpassat paket som inkluderar ett flyg, hotell och hyrbil, allt i en bokning.
Sammantaget ger NDC flygbolagen ett mer kostnadseffektivt sätt att distribuera sina produkter och tjänster, samtidigt som de ger dem en bättre kundupplevelse.
Dock har denna nya ordning skapat visst kaos i den traditionella affärsrese-världen, där den totala operativa vardagen helt är uppbyggt i samarbeten med GDS och många aktörer i branschen har sett detta som ett potentiellt hot att ta bort den för företagen viktiga mellanhanden ”Resebyrån”.
NDC-tjänsten kommer in på marknaden efter många års förberedelser.
Flygbolag globalt driver förändringen och utmanar de traditionella distributionskanalerna.
Visste du att vi har fram till idag använt samma distributionsprotokoll
EDIFACT i 40 år. Det är dags för en uppdatering.
“Frustrationen är stor hos kunder med miljoner i omsättning på travelprodukter som inte kan få access till det nya innehållet”
Med dessa nya möjligheter kommer en ny teknikdriven grupp av innovatörer, leverantörer och fantastiska nytänkande sätt att uppgradera de traditionella sätten att köpa resetjänster.
Det finns mycket buller på den globala marknaden, och alla nya innovativa bolag verkar skrika högre än de andra för att se till att de får maximal uppmärksamhet.
Det gäller ju att ta marknadsandelar och få företagen att vakna upp.
Jag antar att vissa av dessa kanske har gissat att detta var slutet för de traditionella GDS-leverantörerna.
Nu är det så att de globala GDS-företagen har hakat på och erbjuder nu möjligheten för resebyråer att köpa detta nya NDC innehåll i de traditionella kanalerna även om dom ligger efter en del stora nya innovatörer, så är dom med i matchen och uppdaterar för närvarande sitt innehåll, tjänster, möjligheter och anslutningar till allt nytt innehåll som finns tillgängligt.
Utmaningen!
De traditionella affärsresebyråerna TMC:s tävlar alla mot möjligheten att tillgodose sina kunder med inte bara det nya NDC-innehållet, utan också med allt det gamla, statistik, riskhantering, hållbarhet, förändringar, besparingar och kostnadsoptimeringar. Det är ett jäkla jobb att göra för dem alla, men en sund ny konkurrens jagar och utmanar.
Men det tar tid. Tid som kunderna upplever de inte har.
Frustrationen är stor hos kunder med miljoner i omsättning på travelprodukter som inte kan få access till det nya innehållet hos sina kontrakterade affärsresebyråleverantörer.
“De som betalar för detta är i slutändan alltid kunden”
Finns det inga fasta ramar, ingen standard, inget tak eller begränsningar för vad som kan och inte kan göras. Det är bara en tidsfråga.
Kommer företagen och inköparna att tillåta affärsresebyråerna i sitt partnerskap den tiden som behövs, eller kommer det att bli förändringar, nya upphandlingar och totalt skifte på vårt sätt att köpa resetjänster.
Att detta kommer nu är inte en nyhet, man har vetat om detta under cirka 8 år.
Flygbolagen började långt före pandemin att sakta förbereda sig.
Det handlar om att minska distributionskostnader, nå ut till en bredare kundgrupp, bli bättre på att skräddarsy tjänster efter behov och självklart se till att äga sin egen distribution av tjänster, och inte vara i händerna på stora globala distributionsföretagen.
De som betalar för detta är i slutändan alltid kunden. De kunder som behöver få tillgång till de lägsta priserna, tjänsterna och innehåll och samtidigt få statistik, data, kontroll och support från resebyråerna är de som betalar i slutändan.
Självklart är det också så att de stora GDS’erna ser intäkter försvinna från flygbolagen som inte längre är fastbundna vid dem.
Kunden är den som just nu har mest att förlora på att deras affärsresebyrå inte ännu har full tillgång till alla nya produkter och tjänster, men den slutliga vinnaren är också kunderna som får mer valmöjligheter, nya sätt att köpa och administrera.
Dock är det jobbigt med förändring och det gör ont tills det att allt är på plats. Jag siar om 2-3 år innan vi är i ett moget stadium kring vårt nya sätt att köpa och hantera affärsresor.
Text: Fredrik Hermelin
General Manager, Swedish Business Travel Association