Annons:

Premium

Alla får plats på flyget

I år finns 5,55 miljarder flygstolar att boka i världen, bara 3,6 procent färre än 2019. I Europa ökar lågprisbolagens flygande mest, medan de nordiska bolagen backar. Av: Leif Holmkvist.

”I år har Heathrow gått om Istanbul som Europas största flygplats”

Statistiskt sett skulle alla världens vuxna kunna göra en flygresa i år. Det framgår av Trafikverkets och Transportstyrelsens omvärldsrapport. Antalet utbjudna flygsäten är 17 procent fler än i fjol, men fortfarande några procentenheter lägre än toppåret 2019.

Men alla stolar blir inte sålda och vissa drar större nytta av flygandets återhämtning än andra. I Eurocontrols mätning av flyget i Europa under den 1 – 18 november låg antalet genomförda flygningar på 91 procent av 2019 års nivå.

Bland de 39 största bolaget gjorde Wizz Air 36 procent fler flygningar i november än samma månad 2019. Ryanair och United Airlines ökade med 22 procent och Turkish Airlines med 8 procent.

Norwegian hade 36 procent färre flygningar, medan SAS, Finnair och Lufthansa minskat med 24 procent, Air France med 17 och British Airways med 14 procent jämfört med 2019.

I år har Heathrow gått om Istanbul som Europas största flygplats och hade i oktober 7 miljoner passagerare mot Istanbuls 6,6 miljoner. Trea är Charles de Gaulle med 6 miljoner tätt följd av Schiphol med 5,8 miljoner. Alla har ökat sedan oktober i fjol, men sedan 2019 har till exempel Frankfurt tappat en miljon passagerare till 5,6 miljoner.

I Norden var under oktober Kastrup störst med 2,5 miljoner passagerare, Gardermoen hade 2,3, Arlanda 1,9 och Helsingfors 1,3 miljoner.

Bland de stora nordiska flygbolagen har SAS ökat antalet resenärer mest sedan oktober i fjol med 14,3 procent, Norwegian med 10 procent, Icelandair med 9 procent och Finnair med 6,2 procent. Men bara Icelandair når upp till 2019 års nivå i oktober, de övriga ligger 20 – 30 procent under prepandemiska siffror.

 I Transportstyrelsens prognos för det svenska flygandet når utrikesresorna upp till 2019 om två år, då 15,5 miljoner resenärer lämnar landet. Siffran väntas växa till 18,2 miljoner 2029.

För inrikesflyget ser det dystrare ut: 2019 flöt 7 miljoner inrikes, i år väntas siffran landa på 4,7 miljoner. Sedan ökar den långsamt till 5,2 miljoner 2029.

CO2-utsläppen per passagerare väntas minska mellan 2019 och 2029 med 21 procent utrikes och 53 procent inrikes, det senare mest på grund av minskat resande. Andra faktorer är bränslesnålare motorer, fler turbopropplan på korta sträckor och reduktionsplikten som 2029 ska uppgå till 20,7 procent förnybart.