Därmed drar Airbus ifrån den krisande amerikanska rivalen Boeing som levererade 83 kommersiella plan under samma period. Det är den lägsta siffran på nästan tre år.
Airbus siktar på att kunna leverera omkring 800 flygplan under året, en ökning med 10 procent jämfört med förra året.
Boeing har bara levererat 83 kommersiella flygplan under det första kvartalet 2024, enligt ett pressmeddelande. Det är den lägsta siffran på nästan tre år.
Samtidigt meddelar de amerikanska civila luftfartsmyndigheterna (FAA) att de utreder företaget efter att en visselblåsare påstått att flygplansmodellen 787 Dreamliner har brister. Boeing förnekar anklagelserna och hävdar att de är felaktiga.
Man räknar med att antalet kommersiella flygplan i trafik kommer att fördubblas från dagens 27 000 plan till närmare 50 000 under de kommande 20 åren. Det framkommer i en prognosuppdatering från Boeing.
Enligt prognosen kommer efterfrågan på nya plan uppgå till 42 600 fram till 2042. Omkring hälften av dem antas ersätta gamla plan, och resten utgöra ren tillväxt. Hela marknaden för nytillverkade flygplan sätts till omkring 8 000 miljarder dollar.
Dock innebär detta att Boeing och Airbus måste upp rejält i produktion. Idag tillverkas bara runt 1200 nya flygplan om året. Och dessa dras ofta med inkörningsproblem, leveransstörningar och blir försenade. Bara 10 procent av dagens flotta är ”moderna” maskiner med 20-30 procent lägre utsläpp.
Av de nytillverkade planen beräknas Nordamerika, Asien-Stillahavsområdet och Eurasien ta in omkring 20 procent vardera av den totala mängden. Den resterande 20-procentsbiten spås gå till Kina.