På Air France investordag nyligen presenterade flygbolagets koncerndirektör för försäljning och service, Jean-Michel Mathieu, strategin bakom Boost som ska dra igång sin trafik i och med vinterprogrammet 2017/2018.
Boost ska enligt Jean-Michel Mathieu ”inta en offensiv roll på de mest konkurrensutsatta rutterna, vilket det nya flygbolaget ska kunna göra i och med avtal och en enklare organisationsstruktur.
Boost ska dra igång med sex Airbus 321-plan i den kommande vintertrafiken, en flotta som till sommaren ska ha vuxit till elva Airbus 321-plan, och tre eller fyra A320-plan för långdistansflygningar. Sommaren 2021 ska flottan enligt planerna bestå av 28 flygplan – tolv A321-200, sex A320-200 och 10 A350-900 långdistansplan. De första A350-maskinerna ska fasas in gradvis från och med sommarprogrammet 2019, skriver check-in.dk.
På mellandistansrutter ska Airbus-planen användas som kapacitet för matarrutter till och från Charles de Gaulle, medan långdistansplanen ska sättas in på tuffa Asienrutter samt även p nya linjer som ska konkurrera med Mellanösternbolagen.
En kommentar