Air France-KLM är hårt pressat från flera håll med stigande bränslepriser och en ogynnsam eurokurs. Men det är strejkerna som är bolagets största huvudvärk.
Löneförhandlingar mellan bolaget och de anställda har pågått sedan i februari men inte kommit någonstans. För att sätta press på bolagsledningen har de anställda gått i ett flertal strejker som hittills kostat bolaget uppemot 300 miljoner euro, drygt 3,2 miljarder kronor.
Även denna vecka pågår strejker, igår ställde bolaget ställt in 15 procent av flygningarna och även idag väntas det bli strejk.
Personalen vill se lönehöjningar på 5,1 procent under 2018 efter att haft frysta löner sedan 2011.
Air France har behov av att minska sina kostnader för att hålla takten med sina europeiska konkurrenter, som British Airways och Lufthansa, något som dess systerbolag KLM har lyckats med.
Till följd av strejker och makroekonomiska justeringar bedömer man att årets rörelseresultat kommer bli noterbart lägre än fjolårets. Den franska regeringen har lovat att inte stötta bolaget ekonomiskt och vill att Air France blir lika konkurrenskraftigt som exempelvis Lufthansa.
”Det är en enorm röra som torde vara till stor glädje för våra konkurrenter”, konstaterade Jean-Marc Janaillac, som lämnar bolaget formellt den 15 maj.
Vd-avhoppet fick aktien att rasa uppemot 13 procent på måndagen och den har nu tappat nästan 50 procent sedan årsskiftet.