I 60 år har flygbranschens organisation IATA fört statistik över flygolyckor, men aldrig har olyckstalen varit lägre än 2023 trots att medlemsföretagen genomförde 37,7 miljoner kommersiella flygningar.
IATA skiljer på jetflygningar och turbopropflygningar, som i fjol hade en dödsolycka: Den 15 januari 2023 havererade en ATR 72 i Nepal och 72 personer omkom. Det är det minsta antal omkomna i flygolyckor som uppmätts och en halvering från 2022, då 158 personer omkom i fem olyckor, varav fyra med mindre turbopropplan.
IATA registrerar också ”all accident rate”, som inkluderar allvarliga händelser utan dödlig utgång. Det kan vara brand i en motor, ett landningsställ som viker sig, flygplan som sladdar av isiga banor eller en blinddörr som poppar ut under flygning.
I fjol inträffade 30 olyckor, 29 av dem utan dödlig utgång. Det är också en rekordlåg siffra och innebär en olycka per 1 260 000 flygningar. Genomsnittet de senaste fem åren är en olycka per 880 000 flygningar.
Genomsnittet i världen är alltså 0,8 olyckor per en miljon flygningar. Minst säkert är det att flyga i Afrika, som i fjol hade 6,38 olyckor per miljon flygningar. Men det bör påpekas att inga totalhaverier eller dödsolyckor inträffat i Afrika sedan 2020.