Totalt valde 37,34 miljoner passagerare att resa med Norwegian under 2018, en ökning med 13 procent jämfört med föregående år. För helåret var kabinfaktorn på 85,8 procent, ned från 87,5 procent för 2017.
Under 2018 fick Norwegian leverans av 25 fabriksnya flygplan och startade 35 nya linjer, huvudsakligen interkontinentala linjer mellan USA och Europa. Norwegian började även trafikera Sydamerika med en direktlinje mellan London och Buenos Aires samt etablerade inrikeslinjer i Argentina. Bolaget ökade även antalet avgångar på flera populära linjer, särskilt från London Gatwick. Dessutom anställdes över 2000 nya medarbetare.
– Trafiksiffrorna för 2018 visar att Norwegian får ett allt starkare internationellt fotfäste, helt enligt koncernens strategi. Norwegian har gjort betydande investeringar under 2018 och går nu in i en period med mycket lägre tillväxt. Vi har justerat linjenätet och kapaciteten framöver samt säsongsanpassat under vintersäsongen, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i ett pressmeddelande.
– Det har varit hård konkurrens i flygbranschen även under 2018 och i kombination med höga oljepriser samt andra operativa utmaningar, har det påverkat våra resultat. Framför allt har utmaningarna med Rolls Royce-motorerna påverkat verksamheten under 2018 vilket har resulterat i att vi har initierat ett flertal kostnadsbesparande åtgärder för att stärka bolaget ekonomiskt under 2019, fortsätter Kjos.
Norwegian har den senaste perioden säkrat bränslepriser för 2019. Bolaget har per idag en orealiserad förlust på den här säkringen men den är inräknad i räkenskapsåret för 2018. Med hänsyn till räkenskapsåret för 2019 anses Norwegian därför vara väl positionerat gällande säkring av bränslepriser, även i jämförelse med andra flygbolag.
I den senaste kvartalsrapporten framgår att bolaget spår en förlust på 1.836 miljoner norska kronor från ingångna hedging-kontrakt och optioner vid utgången av december, inklusive 1.989 miljoner relaterade till orealiserade hedge-positioner.