Annons:

Premium

Järvsöbackens vd berättar om framgångskonceptet

Järvsöbacken snittar på 2000 besökare om dagen och opererar både på vintern och på sommaren. Peter Augustsson, vd på Järvsöbacken, berättar för Travel News om framgångskonceptet, hur han ser på framtiden och varför Järvsöborna är så öppna gentemot besökare.

Upp till Öjeberget i Järvsö kan man ta liften upp till toppen både vintertid och sommartid för att ta del av skidbacken respektive Järvsö bergscykel park. 

– Det som är roligt med liftarna här på sommaren är att de går 120 till 130 dagar, vilket innebär att drifttiden för liftarn är tio av tolv månader, säger Peter Augustsson. 

Varför går det så bra för er?

– Jag tror att det finns många människor här som gillar att jobba med utveckling och att saker ska bli bättre hela tiden. Sedan ligger Järvsö nära Mälardalen och det finns en närhet för gästerna att komma hit med bil, buss och tåg. Många här i Järvsö gillar att ha gäster och ta emot besökare och det händer även mycket saker runt omkring, skidåkning är en stor grej på vintern och på sommaren är det cykling i alla dess former. 

Hur får man ett samhälle att bli så öppet gentemot besökare?

– Det finns en historia här, hotellet Järvsöbaden som har funnits här sedan slutet av 1800-talet, har lagt en grund om att vi är beroende av att det ska komma hit gäster och hälsingarna är stolta och vill visa upp Järvsö. 

2000 besökare om dagen är snittet nu, vad vill ni ligga på om fem år? 

– Vintertid är det 2000 besökare per dag och en toppdag kan det vara 4500 besökare och jag är glad om långsamt kan få fler och fler besökare hit. Men det viktiga är inte att få fler besökare, det viktigaste är att gästerna som är här är nöjda. 

Hur ofta ringer Skistar och Branäs och vill köpa upp er? 

– Vi är så glada att vi kan driva det här familjeanläggningen framåt och Skistar och Branäs är jättefina kollegor till oss och de är otroligt viktiga för utvecklingen av branschen.

Vad ska du göra framöver? 

– Jag kommer fortsätta att utveckla här i Järvsö, vi har jättemånga bra entreprenörer här som vill fortsätta att växa. 

– Vi håller på att titta på att försöka hitta nya utvecklingsmöjligheter på berget, vi vill fortsätta att göra saker, men det är lite för tidigt för att berätta något om det än.