“De senaste två decenniernas höghastighetsurbanisering har lett till en explosiv överbyggnad överallt i landet”
Ett köpcentrum i Shanghai som efterliknar Babylons hängande trädgårdar. Ett museum i Anhui-provinsen med en gigantisk sittande figur som liknar en toalett. Ett operahus i Guangxi formad som en metallisk osmanthusblomma.
Dessa är några av symbolerna för Kinas snabba ekonomiska uppgång under de senaste decennierna. Men de är också bland 2022 års vinnare av den årliga undersökningen om fulaste byggnader, en onlineomröstning av den Beijing-baserade arkitekturwebbplatsen Archcy.com som nu är inne på sitt 13:e år.
– De senaste två decenniernas höghastighetsurbanisering har lett till en explosiv överbyggnad överallt i landet, skriver Zhou Rong, en av undersökningens grundare och docent i arkitektur vid Tsinghua University.
”Det saknas reglering, byggspurten har varit som att spurta med ögonbindel, överträffa allmänhetens samförstånd och lett till ett sammanbrott i kulturellt tänkande och design”, menar han.
The Ugliest Buildings Survey skapades mot denna bakgrund, som en kritik av den här eran och ett känslomässigt utlopp.
”Även nu växer fula byggnader fram som svamp”
Den offentliga motreaktionen mot sådana byggnader har varit så allvarlig att till och med regeringen har gått in, troligen på order av president Xi Jinping, som personligen krävde ett slut på ”konstiga byggnader”.
Kinas ekonomisk planerare släppte förra året en ambitiös urbaniseringsplan utformad för att ”optimera” stadslivet ”med kinesiska särdrag”. Med ett förbud mot ”överdimensionerade, udda” byggnader och en begränsning av byggandet av skyskrapor över 500 meter.
Men trenden visar inga tecken på att ta slut.
– Även nu växer fula byggnader fram som svamp, sa Zhou vid en offentlig föreläsning 2022. Det enda som har förändrats är deras form av fulhet, tillade han.
– När du har lokala myndighetstjänstemän som är intresserade av att utveckla områden i städer som är avsedda antingen för turiständamål eller för att locka företag, vill de verkligen ha signaturbyggnader, säger Wu Weiping, professor i stadsbyggnad vid Columbia University.
Det var dock OS i Peking 2008, som främst svängde pendeln mot bombastiska byggnader som ett sätt att visa upp Kinas framsteg för världen. Dessa inkluderar Rem Koolhaas-designade CCTV-högkvarter som har fått smeknamnet ”Big Pants”, den äggformade National Grand Theatre, och sportarenor som fågelnästet. Och den experimentella byggboomen fortsätter, designers såg Kina som en tabula rasa för att testa de mest besynnerliga idéerna.
Andra kandidater i omröstningen var byggnader som liknade en spritflaska, folkgudsstatyer, en babushka-docka, ett guldgöt, en fiol och till och med en krabba.