Nu ska Belgien lansera sig i en varumärkeskampanj med titeln ”Embracing Openness”. Målgruppen är ekonomiska beslutsfattare och forskarsamhället och har dragits igång av premiärministerns kansli. Kampanjen ska pågå till april 2026.
Belgien ska visas som landet som är öppet för innovation, partnerskap och mångfald.
Kampanjen har startats när det visade sig att de var respekterade men saknade ”tillräcklig synlighet och ofta uppvisar överdriven blygsamhet”.
Belgiens engagemang för innovation, partnerskap och mångfald, ska visas upp i kampanjen ”Omfamning av öppenhet”.
– Belgien konsekvent visat att öppenhet för innovation är avgörande för ett framgångsrikt samhälle. Att anamma partnerskap och mångfald är en integrerad del av detta. Medan andra kanske väljer att isolera sig, väljer Belgien radikalt öppenhet som vägen framåt, sa Belgiens premiärminister Alexander De Croo, vid lanseringen av kampanjen.
Belgien ska lyfta fram att man har forskningsinstitutioner och universitet i världsklass. Det finns enligt kampanjen en ”känsla av samarbete [som] är inarbetad i Belgiens DNA”.
”Det är ingen slump att Belgien, en av grundarna av både FN, Nato och Europeiska unionen, är värd för viktiga europeiska och internationella organisationer. Belgien kommer att lägga särskild tonvikt på att främja partnerskap för innovation under sitt kommande 2024 ordförandeskap i EU”.
Kampanjen bygger på personer från andra länder som kommer att berätta om sina erfarenheter med Belgien och belgare på sitt eget språk, som den svenska forskaren ”Johanna”. Med berättelser om innovation, partnerskap och mångfald.