Under 2023 tjänade världens flygbolag 290 miljarder kronor, enligt IATA:s statistik som redovisas av Trafikverkets och Transportstyrelsens nyhetsbrev. I år väntas nettovinsterna öka med 11 procent till 323 miljarder och fördela sig så här mellan världsdelarna:
Nordamerika 157 miljarder kronor, Europa 95 miljarder, Mellanöstern 40 miljarder, Asien 24 miljarder, Latinamerika 6 miljarder och Afrika 1 miljard.
Under pandemins första år 2020 förlorade flygbranschen cirka 1 600 miljarder kronor och året därpå ungefär 600 miljarder. 2022 återvände lönsamheten marginellt, utom i Nordamerika där vinsterna överskred 100 miljarder kronor räknat på dagens dollarkurs.
I Europa är kapaciteten tillbaka och någon procent högre än 2019 räknat i utbjudna flygstolar. Efterfrågan bedöms vara hög, trots kraftigt höjda flygpriser.
Störst är Ryanair med 121 miljoner utbjudna säten, en ökning på 45 procent jämfört med 2019. Störst ökning har Wizz Air med 48 procent till 35 miljoner säten. Största minskning på fem år har Lufthansa med 19 procent färre utbjudna stolsitsar.
En genomsnittlig dag i maj genomfördes 34 000 flygningar i Europas lufthav, 3 procent färre än samma tid 2019. Under första halvåret i år var antalet europeiska flygningar 6 procent färre än för fem år sedan.