Annons:

Premium

”Vi känner oss utnyttjade på ett fruktansvärt oetiskt sätt”

RK Travel har tillskansat sig 55 miljoner kronor genom att återkräva moms i utlandet, trots att företaget fakturerat momsen till sina svenska kunder. Nu stämmer Rolfs Flyg & Bussresor sin samarbetspartner. RK:s vd Göran Grell hävdar att allt skötts korrekt. Av Leif Holmkvist.

”De flesta av RK:s kunder har nog inte kollat fakturornas obegripliga rad på tyska, men företrädare för Rolfs upptäckte för några år sedan att RK satt i system att återkräva moms i utlandet”

Två rättsprocesser inleds snart i Göteborg, en i hovrätten och en i tingsrätten. I båda fallen anklagar Rolfs Flyg & Bussresor sin leverantör RK Travel Group för att ha lurat sina kunder på mångmiljonbelopp.

– RK:s kunder har betalat för att moms ska ingå och inte hamna i fickorna på en mellanhand, säger Rolfs vd Emanuel Karlsson. Dessutom har det skett i skymundan och inte redovisats för kunderna.

RK Travel Group producerar paketlösningar åt researrangörer och resebyråer. Bolaget ägs av Göran Grell, Fredrik Helgesson och Per Göransson och omsatte 402 miljoner kronor 2019.

Rolfs Flyg & Bussresor är Sveriges största gruppresearrangör som 2019 omsatte 723 miljoner kronor och är också RK:s största kund.

Samarbetet ser i huvudsak ut så här:

RK bokar paket med hotell och aktiviteter i exempelvis Tyskland och betalar för tjänsterna inklusive tysk moms på 19 procent. Rolfs köper resepaketen och betalar RK:s pris plus 10 procent.

Så långt inga problem, om det inte varit för den pyttelilla raden längst ner med text på tyska på RK:s fakturor till sina kunder. Den hänvisar bara till ”paragraf 13b UStG”. Den som forskar vidare finner att förkortningen UStG betyder Umsatzsteuergesetz och är en tyska variant av oändligt komplicerade skatteregler mellan EU-länder.

De flesta av RK:s kunder har nog inte kollat fakturornas obegripliga rad på tyska, men företrädare för Rolfs upptäckte för några år sedan att RK satt i system att återkräva moms i utlandet. Moms som redan fakturerats och betalts av RK:s svenska kunder och ytterst av Rolfs resenärer.

Enligt Travel News källor kan RK ha fått minst 55 miljoner kronor i återförd moms på sina inköp för kundernas räkning i flera länder under åren 2013 – 2020. Merparten av beloppet kommer från Tyskland, men tekniken har även använts i Danmark, Kroatien, Österrike, Estland, Nederländerna, Italien och Storbritannien.

RK:s skattejurister VAT IT har hittat ett kryphål, i Tyskland uppkommet genom felaktig implementering av ett att EU:s skattedirektiv, som gör det svårt för tyska staten att neka RK återbetalning. Det finns en risk att momsen kan komma att återkrävas av till exempel Rolfs, som redan betalt momsen i RK:s faktura och vars resenärer konsumerar tjänsterna under semestern i Tyskland, där Rolfs inte är momsregistrerade. Från 2020 har reglerna ändrats i Tyskland så att kryphålet i reglerna täppts till.

Rolfs avtal med RK säger att bolaget ska betala RK:s ”slutgiltiga inköpspris” plus procentpåslaget.

– RK:s slutgiltiga pris är det som uppstår när RK återvunnit momsen, säger Rolfs vd Emanuel Karlsson. Därför har vi i många år betalat åtskilliga miljoner för mycket. Pengarna borde hamnat hos tyska staten.

När Rolfs krävde pengar av RK och parterna inte kom överens togs tvisten till skiljedom. Utslaget ger Rolfs rätt i sak, men skiljedomaren ansåg att RK handlat i god tro och därför får behålla pengarna. Nu har Rolfs överklagat utslaget till hovrätten och stämt RK i tingsrätten för de delar som inte omfattas av skiljedomen.

– Vi vann tvisten och domen är rätt, även om domaren kunde formulerat domen annorlunda, säger RK:s vd och delägare Göran Grell.

För att få dra av momsen krävs att tjänsterna som köps konsumeras i landet och att de köps av ett företag som handlar med andra företag, alltså business-to-business, påpekar Göran Grell:

– Lagen innebär att vi måste fakturera momsen till Rolfs och att vi har rätt att få ersättning för momsen efterhand, ibland flera år senare. Rolfs måste betala momsen och kan inte få någon ersättning i efterhand. Vi använder världens största momsåtervinningsbolag: VAT IT, som har förklarat att det är så här reglerna fungerar. Vi har inte möjlighet att få ersättning för all moms som vi har betalat. 

Hur mycket moms har ni återvunnit?

– Det vill jag inte kommentera.

Emanuel Karlsson godtar inte RK:S förklaringar:

– Vi känner oss utnyttjade på ett fruktansvärt oetiskt sätt. Vi har i alla år gjort rätt för oss och känner ett ansvar för att skatt betalas i de länder våra resenärer besöker.