“UTG ligger ändå rätt positionerad när kunderna vill göra färre, men längre resor som då får kosta lite extra”
Trots svag krona och höga flygpriser gjorde UTG ett hyggligt 2023. Bruttoomsättningen ökade något till 733 miljoner kronor efter ett 2022 som kännetecknades av uppdämd reslust och välfyllda kundkassor. Rörelseresultatet (ebita) föll något till 20 miljoner och kassaflödet minskade från 31 till 19 miljoner i fjol.
Men koncernen ligger ändå rätt positionerad när kunderna vill göra färre, men längre resor som då får kosta lite extra. Upplevelser, event, aktiv semester eller bara tryggt handledda rundresor med Världens Resor är vad allt fler kunder efterfrågar.
I fjol passade också UTG på att införliva Sydamerikaexperten i koncernen och vd Charlotte Blum kan tänka sig fler affärer:
”I dagsläget för vi ett antal intressanta dialoger med potentiella förvärvskandidater som kan komplettera vår affär”, skriver hon i vd-ordet där hon också lyfter fram att bokningsläget är ungefär 25 procent bättre inför resten av året än i fjol.
Charlotte Blums optimism avspeglade emellertid inte på First North där aktien är listad. I fjol föll den med 16 procent under mycket beskedlig handel.