Annons:

Premium

Tilläggstjänster står nu för 35,7 procent av Ryanairs intäkter

Ryanair ligger nu i flygbranschens topp fem när det kommer till intäkter från tilläggstjänster mot extra kostnad. Av: Linda Iliste

”…en ökning på 4 procent jämfört med 2018 och 15,7 procent jämfört med 2011”

Under 2022 tjänade Ryanair 4 miljarder amerikanska dollar på tilläggstjänster mot extra kostnad, så som val av sittplats och en kabinväska. Tilläggstjänsterna står nu för 35,7 procent av Ryanairs totala intäkter. Det är en ökning på 4 procent jämfört med 2018 och 15,7 procent jämfört med 2011. 

Detta enligt undersökningen 2023 CarTrawler Yearbook of Ancillary Revenue. Den har sammanställts av amerikanska konsultfirman IdeaWorksCompany som arbetar mot resebranschen, besöksnäring, transport och logistik. Bara de amerikanska flygbolagen Delta, United, American och Southwest tjänar mer än Ryanair. 

Det irländska lågprisbolaget har länge varit ökänt för extra utgifter. Det kostar bland annat 605 kronor att checka in på flygplatsen i stället för online. Utfärdande av boardingkort kostar 220 kronor, namnbyte kostar 1 150 kronor på nätet och 1 680 kronor om det görs via kundtjänst. Val av sittplats liksom incheckat bagage har olika prissättning beroende på önskemål, storlek och vikt. Det enda som de facto ingår i flygbiljettspriset är en tilldelad sittplats samt ett litet bagage som får plats under sätet. 

Flygbolagen argumenterar för att tilläggstjänsterna är frivilliga. Men det som gör det förvirrande för konsumenten, är att erbjudanden lockar med utgångspriset. I slutänden är det bara resenärer som klarar att vara på resande fot med vad som får plats i motsvarande en ryggsäck – och som inte har önskemål eller behov av någonting annat – som betalar den i första ledet utlysta summan. 

”Både amerikanska och brittiska myndigheter har meddelat att man ämnat ta hårdare tag mot flygbolagens dolda kostnader”

När Travel News jämför en tur/retur-resa mellan Stockholm och London i början av november med lågprisbolag respektive traditionella flygbolag, är den slutgiltiga summan ungefär densamma för en flygbiljett som inkluderar vald sittplats och kabinväska. Lågprisbolagets utlysta pris är däremot flera hundra kronor billigare. Det blir däremot allt vanligare att även flygbolag som SAS har en biljettstruktur där val av sittplats och kabinväska kostar extra.

I 2023 CarTrawler Yearbook of Ancillary Revenue-rapporten noteras att flygbolag som är beroende av så-kallad ”ancillery revenue” – intäkter från det som inte ingår i flygbiljettspriset – har dragit särskild fördel av den uppdämda längtan efter att resa som följt i pandemins kölvatten. 

”När det blir allt trängre på flygplan och flygplatser är konsumenter mer benägna att spendera pengar på komfort och lättillgänglighet i form av extra benutrymme, tilldelad plats, prioriterad ombordstigning, incheckat bagage och prioriterad granskning [av dokument]”, går det att läsa. 

Både amerikanska och brittiska myndigheter har meddelat att man ämnat ta hårdare tag mot flygbolagens dolda kostnader. Detta som en del i större planer på att förbättra transparensen för konsumenter som använder sig av e-handel.