Allt fler medierapporter om ökade bokningar och återfödd reslust strömmar in. Först ut är de burgna 65-plussarna som nu fått vaccin efter att ha hukat i stugorna i över ett år. De bokar gärna hotell i Sverige samt höst- och vintersemester utomlands. Och när det mesta sker från en bottenfrusen nivå är alla plus välkomna.
Nu visar även Swedbanks kortstatistik positiva tecken:
Den totala konsumtionen i sin helhet var förra veckan 7,7 procent högre än samma tid förra året. Jämfört med förpandemisk tid 2019 var ökningen måttliga 0,7 procent.
Mest ökar hemelektronik som säljer 38 procent mer än 2019, vilket knappast förvånar med tanke på hemarbetet. Hemelektronik är den enda sektorn där konsumtionen är högre i dag än 2019.
Däremot är konsumtionen av hotell och restaurang 7 procent högre än 2020. Flygbolag och resebyråer har 42 procent högre konsumtion i dag än 2020. Det är inte så konstigt, eftersom jämförelsen görs med den tid i april i fjol då Sverige var praktiskt taget lamslaget av den första pandemivågen.
En jämförelse med konsumtionen före pandemin är fortfarande dyster: Hotell och restaurang ligger drygt 30 procent under 2019 års nivå och flygbolag och resebyråer landar nästan 90 procent under 2019 års siffror.
– Men det märks att utvecklingen nu går i en positiv riktning. Försäljningen av flygresor börjar så smått öka igen, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank.
Text: Leif Holmkvist