Annons:

Premium

SAS hoppar i säng med ny bank – lanserar betalkort med EuroBonus-poäng

Lunar, bankutmanaren som ägs av Kinnevik, och SAS ingår ett nytt partnerskap och lanserar Skandinaviens första betalkort där kunder kan tjäna EuroBonus-poäng på sina vardagsinköp – från resor till matvaror, kaffe och sommarupplevelser – utan att behöva använda kredit, enligt ett pressmeddelande.

 Med det nya betalkortet från Lunar och SAS kan skandinaver tjäna EuroBonus-poäng på sina vardagsinköp. Genom att kombinera Lunars användarvänliga bankapp med SAS populära EuroBonus-program kan kunder nu samla poäng på allt från matinköp till restaurangbesök. 

Det ingår ingen 2-1-resa som hos SAS Amex Classic. Däremot lockar man med 3.000 välkomstpoäng, och de första 10.000 kunderna får det dubbla. Kortet är gratis för de kunder som har Lunars dyraste kortlösning ”Unlimited”, som kostar 149 kronor i månaden. För resterande tre alternativ tillkommer en månadsavgift på 49 kronor i månaden.

Lunars kunder tjänar automatiskt EuroBonus-poäng vid varje användning. Detta gäller vid alla typer av inköp, inklusive mataffärer, restauranger och aktiviteter i Danmark, Sverige, Norge och utomlands.

Patrick Roux, SkyTeam VD och Anko van der Werff, SAS VD och koncernchef skriver på avtalet för Skyteam.
Just nu pågår ett intensivt arbete på SAS med övergången från poängalliansen Star Alliance till konkurrerande Sky Team, där en av de nya ägarna Air France-KLM ingår. Övergången har kritiserats, bland annat av den tidigare SAS-chefen Mats Jansson som i en intervju med norska tidningen Dagens Næringsliv kallat övergången för ”den absolut sämsta lösningen för SAS”. 
”Den 1 september ska vi vara igång med de allra flesta Sky Team-bolag. För kunder är det ingen dramatisk övergång, det blir precis samma förmåner, poängintjäning och möjlighet att utnyttja poäng hos våra flygbolagspartners. Om ett år kommer vi alla fråga oss varför det blev så mycket uppståndelse”, säger SAS Eurobonus-chef Aron Backström till Di.

–    Vi är stolta över att få samarbeta med ett så ikoniskt skandinaviskt varumärke som SAS och att kunna ge våra kunder tillgång till det förmodligen mest attraktiva bonusprogrammet i Skandinavien. Vi strävar efter att bygga den bästa vardagsbanken i Norden och vill göra det enklare för alla att fatta smarta beslut i vardagen och få ut mer av sina pengar. Partnerskapet öppnar upp många möjligheter och fördelar för oss och våra kunder, säger Ken Villum Klausen, VD och grundare på Lunar.

–    Genom partnerskapet skapar SAS nya och spännande möjligheter för vårt populära EuroBonus-program. Samarbetet med en skandinavisk partner som Lunar gör det möjligt för våra medlemmar att tjäna poäng i vardagen via deras bankapp och betalkort. Vi förväntar oss en betydande tillväxt för EuroBonus över hela Skandinavien och ser fram emot att interagera med den yngre målgruppen som Lunar framgångsrikt har nått genom sin digitala bankplattform, säger SAS VD, Anko van der Werff.